در مراحل اولیه چگونه استارتاپ خود را بسازیم ایده یکی از مهم ترین هاست. بیشتر کسبوکار در حوزه استارتاپی بهجای خلاقیت در ایدهپردازی، از ایدههای خلاقانه و نوآورانه موفقی که در بازار وجود دارد، کپیبرداری میکنند. از نمونههای آن بهوفور میتوانید در بازار ایران و جهان مشاهده کنید که با اندک تغییری کسبوکار نوینی را به نام خود راهاندازی کردهاند. در بیشتر مواقع کپی کردن کسبوکار استارتاپی به شکست میانجامد؛ چراکه این مدل استارتاپها مورداقبال مردم قرار نمیگیرد. به همین دلیل بهتر است در بحث کپی کردن ایدهها یا ایجاد نوآوری بهجای کپی کردن ایدههای استارتاپی از آنها الگوبرداری کنید و استارتاپ نوآورانه خود را بسته به نیاز بازار ایجاد و گره از مشکلات مردم باز کنید. بدین ترتیب، خود به برندی موفق تبدیل میشوید که دیگران از شما الگوبرداری و کپی میکنند. ما در این مقاله به کپی کردن ایدهها یا ایجاد نوآوری، خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با استارتاپ استودیو اکتا همراه باشید.
کپی کردن ایدهها یا ایجاد نوآوری
برای ایجاد کسبوکار استارتاپی هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و شما بسته به نیاز مردم میتوانید کسبوکار نوآورانهای را ایجاد کنید. البته در این راه بهجای کپیبرداری بهتر است خودتان صاحب ایده باشید و نیاز مردم را بشناسید و کسبوکار نوین استارتاپی خود را راهاندازی کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که کپی کردن نمونههای موفق استارتاپی به درد شما نمیخورد؛ چراکه آزمون خود را پس دادهاند. به همین دلیل ایجاد استارتاپ کپی بیشتر از گذشته، مردم را به سمت ایده و نمونه اولیه سوق میدهد. چراکه از یکسو مردم همیشه دنبال اصل کالا هستند و از کپی کمتر استفاده میکنند و از سوی دیگر نیز شرکت های شتاب دهنده و سرمایهگذاران نیز بیشتر به دنبال ایجاد نوآوری هستند تا بتوانند از آنها حمایت کنند. بنابراین برای جذب سرمایهگذار از شتاب دهنده اکتا ناگزیر باید ایدهپردازی کنید نه کپی.
اگر هدفتان از ایجاد کسبوکار نوین استارتاپی کسب درآمد است، باید به این نکته توجه داشته باشید که کپیبرداری از نمونههای موفق بازار باعث ویرانی و عدم اطمینان مردم میشود. بنابراین در این زمینه این شما هستید که علاوه بر از دست دادن کسبوکار، وقت و انرژی خود را نیز هدر خواهید داد. چراکه عدم رعایت حقوق مادی و معنوی، یک اثر هرچقدر هم که باکیفیت باشد، اصل عدم اعتماد مصرفکننده را به دنبال دارد. به همین دلیل بهجای موفقیت، مورد نکوهش مردم قرار میگیرید؛ چراکه شما بهجای صرف هزینه، وقت و فکر دیگران را به سرقت بردهاید و میخواهید از آن کسب درآمد کنید. هنگام ایدهپردازی شما اصلاً نگران هزینه ایجاد ایده استارتاپی خود نباشید؛ چراکه اگر ایده شما ناب و خلاقانه باشد، استارتاپ استودیو اکتا از آن بهطور کامل حمایت و پشتیانی مادی و معنوی میکند.
کپی کردن از استارتاپ ها بهجای خلق کسبوکار نوین درواقع ضعف شما را برای سرمایهگذاران در شرکت های شتاب دهنده نمایان میکند و همین ضعف مانع از سرمایهگذاری میشود. درواقع کپی کردن ایده استارتاپی مانع از خلاقیت تحقیقات شما برای حل مشکلات مردم میشود و شما را از آنها غافل میکند. پس بهجای کپی کردن ایده استارتاپی، خودتان با فکر و اندیشه، تحقیق و جستجو دستبهکار شوید و ایده جدیدی را بسته به نیاز بازار از طریق استارتاپ استودیو اکتا اجرایی کنید.
الگوبرداری بهجای کپی کردن ایده استارتاپی
برای ایجاد کسبوکار نوآورانه بهجای کپی کردن ایدههای استارتاپی از آنها الگو بگیرید و با تحقیق و بررسی در این زمینه مشکلات و موانع طرح اولیه کسبوکار استارتاپی را شناسایی کرده و با الگوبرداری از ایده اولیه با ایجاد تغییرات گسترده، دامنه خدمات و سرویس آن را افزایش دهید بدین ترتیب با یک طرح نوآورانه جدید مصرفکننده را شگفتزده خواهید کرد. به این نکته نیز توجه داشته باشد که اگر کپیبرداری صرفاً برای ایجاد رقابت با ایجاد تغییر و تحول همراه باشد، بسته به اینکه یک ایده نوآورانه نیست ولی بار سنگین کپیبرداری را میکاهد که میتواند اقبال عمومی را نیز به همراه داشته باشد. برای اجرایی کردن ایده استارتاپی و تأمین سرمایه آن میتوانید با استارتاپ استودیو اکتا تماس بگیرید.
نکتهای که در زمینه الگوبرداری از استارتاپ ها ضروری به نظر میرسد این است که الگوبرداری از نمونههای موفق خارجی و بومیسازی آن میتواند یک ایده خلاقانه باشد که در این زمینه برای مثال میتوان دیجی کالا را نام برد. این کسبوکار از نمونه موفق خارجی آمازون الگو گرفته و کسبوکار نوینی را در ایران ایجاد کرده است و هماکنون برندی موفق به شمار میرود که بسیاری از شرکتها برای موفقیت کسبوکار استارتاپی خود از آن الگو میگیرند. ما در شرکت شتاب دهنده اکتا گرد هم آمدهایم تا از ایدههای نوآورانه شما حمایتهای مادی و معنوی را انجام دهیم تا شما کارفرمای گرامی بدون دغدغه بتوانید ایده خود را عملیاتی کنید. ما در کنار هم به فردای روشن برای ایران عزیز میاندیشیم.
نوآوری در ایجاد ایده استارتاپی در شتاب دهنده ها بهجای کپی
در شرکت های شتاب دهنده ها چون کارفرمایان و افراد صاحب فکر زیادی بهدنبال جذب سرمایه هستند، بالطبع آن ایده نوآورانهای موفق به جذب سرمایه میشود که در ابتدا کپی نباشد و سپس با برنامه وارد شده باشد و بتواند نیاز مردم را برطرف کند. چراکه شتاب دهنده ها در وهله نخست به سراغ ایدههای جذاب و جدیدی میروند که بتواند گره از مشکلات مردم باز کند. شرکت استارتاپ استودیو اکتا حمایت از ایدههای جدید را یک رسالت میداند تا بتوانند با راهاندازی کسبوکار استارتاپی خود حرفی برای گفتن داشته باشند و بسته به نیاز بازار تولید ایده کنند. در کسبوکار استارتاپی برخلاف کپیبرداری، ایدهای که پشت سر آن تلاش، کوشش، تحقیق و جستجو باشد موفق عمل میکند. به هنگام ایجاد ایده به این فکر کنید که قرار است در چه حوزهای وارد شوید و چه مشکلی را رفع کنید و سپس براساس آن، ایده خود را طراحی و از طریق استارتاپ استودیو اکتا آن را عملیاتی کنید. کپی کردن ایده استارتاپی دردی از شما دوا نمیکند و موردقبول شرکت های شتاب دهنده برای سرمایهگذاری نیز قرار نمیگیرد؛ چراکه هدف از ایجاد استارتاپ خلق ایده نوآورانه بسته به نیاز بازار است.
سخن پایانی
هدف از کسبوکار استارتاپی تولید ایده جدید است که یکی از مراحل مهم چگونه استارتاپ خود را بسازیم است؛ بنابراین کپی کردن در آن جایگاهی ندارد و صرفاً شما میتوانید از نمونههای موفق داخلی و خارجی الگوبرداری یا نمونههای موفق خارجی را بومیسازی کنید. به این نکته توجه داشته باشید هرچقدر ایده شما جدید و متناسب با نیاز روز باشد، با اقبال بیشتری روبهرو میشود و موردحمایت شرکت های شتاب دهنده نیز قرار میگیرد. شرکت استارتاپ استودیو اکتا از صفر تا صد طراحی تا عملیاتی نمودن ایده از شما حمایت مادی و معنوی میکند. پس اگر ایده جذابی بسته به نیاز بازار دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید.