استارتاپ سازی, چگونه استارتاپ خود را بسازیم

عوامل فروپاشی تیم استارتاپی و شکست در پروژه ها

عوامل فروپاشی تیم استارتاپی و شکست در پروژه ها

روزانه در گوشه و کنار جهان و ایران استارتاپ‌های نوپای زیادی با هدف ارائه خدمات و محصولات جدید راه‌اندازی می‌شوند که تنها درصدی از آن‌ها به موفقیت دست پیدا می‌کنند و به برندی موفق تبدیل می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از آن‌ها شکست می‌خورند و اصول چگونه استارت اپ خود را بسازیم را نمی دانند. ما در این مقاله قصد داریم عوامل فروپاشی تیم استارتاپی و شکست در پروژه‌ها را برای شما بیان کنیم. پس در ادامه این مقاله از شتاب دهنده اکتا همراه ما باشید.

عوامل فروپاشی تیم استارتاپی و شکست در پروژه ها

استارتاپ‌ها در واقع کسب‌وکارهای نوینی هستند که با ارائه خدمات فناورانه گره از کار و مشکلات مردم باز کرده و از طریق ارائه خدمات و فروش محصولات به سود زیادی دست پیدا می‌کنند و به برندی موفقی تبدیل می شوند. در این میان، بعضی از این استارتاپ‌ها در پروژه‌های خود شکست می‌خورند؛ چراکه شکست جزئی از اکوسیستم استارتاپی به شمار می‌رود. به‌طوری که یک تصمیم اشتباه در زمان نادرست ممکن است موفق‌ترین استارتاپ‌ها را نیز با شکست مواجه کند. از عوامل فروپاشی تیم استارتاپی و شکست در پروژه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات مالی

از مشکلات رایج استارتاپ‌ها که باعث شکست در پروژه می‌شود، مشکلات مالی است که گریبان بنیان‌گذران و کارفرمایان استارتاپی را می‌گیرد. برای حل مشکلات مالی خود و جذب سرمایه می‌توانید به شتاب دهنده اکتا مراجعه و ایده خود را عملیاتی کنید. توجه کنید که پول و زمان دو عنصری هستند که به‌طور نامحدود وجود ندارند. بنابراین لازم است بنیان‌گذران استارتاپ‌ها به‌طور خردمندانه در این زمینه وارد شوند و منابع مالی خود را مدیریت کنند.

از آنجایی که کسب‌وکارهای استارتاپی نوآورانه هستند و بیشتر افراد آن را جوانان تشکیل می‌دهند، تجربه و اطلاعات کافی را در زمینه منابع مالی در اختیار ندارند و هیچ تضمینی برای اینکه آن‌ها بتوانند تمام هزینه‌های استارتاپی خود را تأمین کنند، وجود ندارد. همین عامل از دلایل شکست استارتاپ‌ها به شمار می‌رود. در این زمینه لازم است توجه داشته باشید که بیشتر استارتاپ‌هایی هم که سرمایه لازم را در اختیار دارند، با شکست مواجه می‌شوند. چراکه منابع مالی بخشی از فعالیت استارتاپ‌ها را شامل می‌شود نه همه آن را. استارتاپ استودیو اکتا به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک کسب‌وکار نوین استارتاپی ایجاد کنید.

عدم تیم بندی درست

عدم تیم بندی درست

علاوه بر منابع مالی، تیم‌بندی نادرست و استفاده از افرادی که تخصص موردنظر را ندارند، یکی دیگر از عوامل فروپاشی تیم استارتاپی و شکست در پروژه‌ها محسوب می‌شود که در این میان طبق تحقیقات انجام‌شده در حدود 23 درصد از استارتاپ‌ها به دلیل اشتباه در انتخاب اعضای تیم شکست می‌خورند. توجه داشته باشید که شما برای راه‌اندازی و پیمودن مسیر استارتاپی خود، نیازمند تیمی قوی از افرادی با تخصص‌ها و مهارت‌های گوناگون بسته به ایده استارتاپی خود هستید که در عین داشتن مهارت می‌بایست با هم هماهنگ و برای یک هدف در یک جبهه وارد عمل شوند. شتاب دهنده اکتا افرادی با تخصص‌های گوناگون را به شما معرفی می‌کند که شما به هنگام تیم‌سازی می‌توانید از این افراد استفاده کنید.

نادیده گرفتن نیاز بازار

شاید از مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ‌ها نادیده گرفتن نیاز بازار باشد. چراکه بیشتر استارتاپ‌ها بدون توجه به نیاز بازار محصولی را تولید می‌کنند که بازار به آن نیازی ندارد. به‌طور مثال، زمانی که شما محصولی را ارائه می‌کنید که هیچ کاربردی برای فرد ندارد یا محصولات مشابه آن در بازار به‌وفور یافت می‌شود، مسلم است که شما با شکست مواجه می‌شوید. به منظور جلوگیری از شکست استارتاپ باید ایده خود را متناسب با نیاز بازار طراحی کنید و مطمئن شوید که برای محصول یا خدمت شما تقاضای زیادی در بازار وجود دارد. برای تولید ایده و تبدیل آن به استارتاپ می‌توانید از طریق استارتاپ استودیو اکتا اقدام کنید.

شکست خوردن در بازار رقابت

در ارتباط با استارتاپ‌ها یک طرز فکر غلط وجود دارد که بیان می‌کند استارتاپ‌های نوپا نباید به رقابت فکر کنند و صرفاً باید تمرکز خود را به راه‌اندازی کسب‌وکار نوین خود معطوف کنند. ولی واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ چراکه هر چقدر هم ایده شما جذاب و همه‌گیر باشد، بالاخره افرادی از این ایده استفاده و از آن کسب درآمد می‌کنند. بنابراین باید در بازار برای رقابت هم چاره‌ای اندیشید که در این میان حساسیت بیش از حد ضروری نیست، ولی نادیده گرفتن را هم نمی‌توان پذیرفت. ممکن است همین نادیده گرفتن رقبا منجر به شکست پروژه شما شود.

عدم قیمت گذاری درست

قیمت‌گذاری یک محصول فرمول خاصی دارد که باید به آن توجه کنید. چراکه عدم قیمت‌گذاری درست روی محصول یا خدمت می‌تواند به شکست پروژه استارتاپی منجر شود. بسته به نوساناتی که در بازار وجود دارد، شما باید بتوانید محصول خود را با قیمت اولیه معقول و مناسبی به بازار عرضه کرده و بسته به بازخورد بازار قیمت نهایی را تعیین کنید.

تولید محصول بی کیفیت

هر چقدر هم که ایده شما فناورانه و جذاب باشد، زمانی که محصول بی‌کیفیتی را ارائه کنید، مورد اقبال بازار قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل قبل از تولید محصول همه جوانب را از نظر مراحل تولید، تکنولوژی و … در نظر بگیرید. برای طرح ایده خود می‌توانید با شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید.

بازاریابی ضعیف

تا زمانی که شما برای محصول یا خدمت خود نتوانید بازاریابی فعالی ارائه کنید، هر چقدر هم ایده شما ناب و جذاب باشد نمی‌تواند موفقیتی را در پی داشته باشد. به همین دلیل لازم است مخاطبان هدف خود را شناسایی و آن‌ها را به مشتری دائمی و وفادار تبدیل کنید که لازمه این کار بازاریابی فعال و اثربخش است. در راه‌اندازی استارتاپ همان قدر که تولید محصول فناورانه مهم است، بازاریابی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که نادیده گرفتن آن از دلایل شکست استارتاپ‌ها به شمار می‌رود. چراکه تا زمانی که مردم نسبت به برندتان آشنایی نداشته باشند، نمی‌توانند از این خدمت و محصول استفاده کنند.

عدم توجه به مشتریان

عدم توجه به مشتریان

یک کارفرمای موفق استارتاپ در کنار تولید محصول یا خدمت باید به بازخوردها و نظریات مشتریان خود نیز توجه کند تا از این طریق بتواند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند. عدم توجه به این بازخوردها به‌خودی‌خود از عوامل فروپاشی تیم استارتاپی و شکست در پروژه‌ها محسوب می‌شود. برای تبدیل ایده به استارتاپ می‌توانید از استارتاپ استودیو اکتا در شتاب دهنده کمک بگیرید.

شبکه و ارتباطات

طبق برآورد انجام‌شده، بیش از 8 درصد استارتاپ‌های نوین صرفاً به این دلیل شکست می‌خورند که نمی‌توانند ارتباط و شبکه قدرتمندی با سرمایه‌گذران، شتاب‌دهنده‌ها و افراد حرفه‌ای ایجاد کنند.

همچنین بخوانید: استارتاپ استودیو چیست؟

موانع قانونی

زمانی که یک استارتاپ از ایده و طرح فعالیت خود را شروع می‌کند، از همان ابتدا با قوانین پیچیده قضایی و حقوقی روبه‌رو می‌شود که طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده، بیش از 8 درصد استارتاپ‌ها صرفاً به همین دلیل شکست می‌خورند. برای راه‌اندازی استارتاپ بهتر است از طریق شتاب دهنده اکتا اقدام کنید.

عدم هماهنگی تیم با سرمایه گذران

پس از طرح ایده و راه‌اندازی استارتاپ و تشکیل تیم مناسب، استارت کار زده می‌شود و در حالی که همه‌چیز عالی پیش می‌رود، ممکن است ناگهان پس از مدت زمان کوتاهی استارتاپ با شکست مواجه شود که از دلایل شکست آن ناهماهنگی بین کارفرمایان، سرمایه‌گذاران و اعضای تیم است که بیش از 13 درصد شکست پروژه‌های استارتاپی را شامل می‌شود. اگر ایده خلاقانه‌ای دارید، استارتاپ استودیو اکتا بهترین پیشنهاد برای شکوفا شدن استعداد شما به شمار می‌رود. برای موفقیت تیم استارتاپ باید بین اعضای تیم و سرمایه‌گذار هماهنگی کاملی وجود داشته باشد؛ طوریکه زبان واحدی شنیده شود.

تغییر مسیر در شرایط اضطرار

در بیشتر مواقع لجاجت و لجبازی در عدم تغییر مسیر ایده، زمان و سرمایه شما را هدر می‌دهد که باعث ناامیدی اعضای تیم و در نتیجه شکست استارتاپ در شتاب‌دهنده می‌شود. بنابراین اگر فکر می‌کنید مسیر پیش رو اشتباه است، لجبازی را کنار بگذارید، مسیر خود را تغییر دهید و وقت و انرژی خود را تلف نکنید. با تغییر مسیر و استراتژی فرصت‌های بهتری را برای کسب‌وکار خود فراهم و از شکست تیم خلاصی پیدا کنید. به این نکته توجه داشته باشید که عدم تغییر مسیر در شرایط اضطراری از عوامل فروپاشی تیم استارتاپی و شکست در پروژه‌ها محسوب می‌شود.

خستگی عامل دیگر شکست در پروژه

خستگی عامل دیگر شکست در پروژه

خستگی بلای جان استارتاپ‌های نوپا و دلیل شکست آن‌ها به شمار می‌رود. چراکه اغلب کارفرمایان نمی‌توانند بین کار و زندگی تعادل برقرار کنند. به همین دلیل پس از مدتی خسته می‌شوند و در میانه راه جا زده و تسلیم می‌شوند. پس به هنگام راه‌اندازی استارتاپ هم خوب کار کنید و هم خوب استراحت کنید و به امور زندگی خود بپردازید و مسئولیت کسب‌وکار خود را بین اعضا تقسیم کنید.

ناتوانی در جذب سرمایه گذار برای استارتاپ

بیش از 9 درصد استارتاپ‌ها به دلیل عدم جذب سرمایه‌گذار شکست می‌خورند. اگر ایده شما جذاب نباشد و بدون برنامه باشد، بی‌علاقگی سرمایه‌گذران را به‌دنبال دارد؛ چراکه شما برای ایده خلاقانه خود نمی‌توانید سرمایه لازم را فراهم کنید و شکست می‌خورید. برای این منظور می‌توانید با استارتاپ استودیو اکتا همکاری کنید و با سایر کارفرمایان ایده‌های جذابی را تولید کرده و از طریق شتاب‌دهنده‌ها سرمایه خود را تأمین کنید.

موقعیت جغرافیایی

به هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ موقعیت جغرافیایی آن را در نظر بگیرید و سپس بسته به نوع ایده خود استارتاپ نوین خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی راه‌اندازی کنید.

کاهش اشتیاق و انگیزه اعضا

کاهش انگیزه و اشتیاق یکی دیگر از دلایل شکست استارتاپ‌ها به شمار می‌رود که بر اساس آمارهای منتشرشده 9 تا 10 درصد استارتاپ‌ها صرفاً به‌خاطر کاهش اشتیاق و انگیزه شکست می‌خورند.

سخن پایانی

شکست استارتاپ‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که ما در این مقاله صرفاً به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کوتاهی داشتیم. برای جلوگیری از شکست پروژه استارتاپی شما باید نهایت تلاش خود را بکنید و با برنامه وارد شوید. همچنین باید از راه‌های اصولی نسبت به جذب سرمایه اقدام کرده و اعضای تیم خود را تشکیل دهید و در هماهنگی کامل با هم برای موفقیت استارتاپ خود تلاش کنید. به این نکته توجه داشته باشید که تنها تولید ایده نوآورانه مهم نیست، بلکه مسیر پیمودن و موفقیت استارتاپ نیز مهم است. برای این منظور و برای کسب مهارت و آموزش در کنار ایده‌پردازی می‌توانید با شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید و به ایده‌های خود رنگ واقعیت ببخشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *