از مهمترین راههای گسترش کسبوکارهای استارتاپی ورود به بازارهای بینالمللی است. چراکه اگر کسبوکارهای استارتاپی به بازارهای جهانی ورود پیدا نکنند به تدریج از گردونه رقابت حذف میشوند به همین دلیل یکی از چالشهای پیش روی شرکتهای استارتاپی حضور در بازارهای جهانی و بینالمللی است. ما در این مقاله به بازار بینالمللی و راه ورود به آن خواهیم نمود. پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.
آیا ورود به بازارهای بینالمللی برای استارتاپ ها ضروری است؟
استارتاپ ها نوپا از همان ابتدا باید برنامه دقیق و مدونی برای ورود به بازارهای بینالمللی داشته باشند در غیر این صورت به تدریج از گردونه رقابت حذف میشوند. بنابراین ورود به بازارهای بینالمللی برای استارتاپ ها ضروری است.
چالشهای پیش روی استارتاپ ها برای ورود به بازارهای بینالمللی کدامند؟
از چالشهای پیش روی استارتاپ ها برای ورود به بازارهای بینالمللی میتوان به مراحل جذب سرمایه استارتاپ، بازاریابی، بودجه، تراکنشهای مالی و … اشاره نمود.
مهترین راه توسعه و گسترش استارتاپ های نوپا چیست؟
از مهمترین راههای گسترش کسبوکارهای استارتاپی ورود به بازارهای بینالمللی است.
ورود استارتاپ ها به بازارهای بینالمللی چه مزایای دارد؟
از مزایای ورود استارتاپ ها به بازارهای بینالمللی میتوان به افزایش کیفیت محصولات، ارزآوری، کاهش هزینههای تولید، بقاء استارتاپ، افزایش مهارت کارکنان و … اشاره نمود.
آیا استارتاپ ها تنها باید به بازار محلی و داخلی تکیه کنند؟
خیر، در واقع یکی از اشتباهات رایج بنیانگذاران و کارفرمایان استارتاپ ها این است که نگاه محلی به استارتاپ دارند.
بازار بینالمللی استارتاپ ها
از اهداف کسبوکارهای فناورانه و نوظهور در استارتاپ استودیو چیست ورود به بازارهای بینالمللی است؛ به همین دلیل مدل کسبوکار استارتاپ ها باید نوآورانه و مقیاسپذیر باشد تا بتواند در هر بازاری رشد کند. ویژگی مقیاسپذیری استارتاپ ها باعث میشود تا در صورتی کسبوکار نوظهور در جامعه هدف مورد نظر خود نتوانست به سودآوری مطلوب دست پیدا کند به سرعت بتواند به خارج از مرزها برود. چراکه در صورت محدود ماندن در داخل مرزهای خود با شکست مواجه میشود و بسته به رقبای قدرتمندی که این زمینه وجود دارد به تدریج از گردونه رقابت خارج میشود.
شرکتهای نوپا از همان ابتدا طراحی ایده و به هنگام مراحل جذب سرمایه استارتاپ باید بازارهای بینالمللی را نیز در نظر بگیرند تا بتوانند نظر سرمایهگذاران خارجی را نیز با خود همراه سازند. به همین دلیل بهتر است مدل تجاری کسبوکار استارتاپی خود را محدود به مرزهای سرزمینی نکنید و بلندپروازانه به ایده خود در استارتاپ استودیو چیست بالوپر دهید و به این نکته توجه داشته باشید، سرمایه گذرانی که در بخش استارتاپ سرمایهگذاری میکنند با خود دانش و تجربه جهانی به همراه میآورند. گرچه ورود سرمایهگذاران به کشورمان زیاد چشمگیر نیست ولی همین اندک سرمایهگذاران نیز روزنه امیدی برای استارتاپ های نوظهور در شتاب دهنده اکتا به شمار میرود.
سرمایه گذران راه ورود به بازارهای بینالمللی استارتاپ ها
بیشتر بنیانگذاران و کارآفرینان استارتاپی به دلیل محدودیت در منابع ورود به بازارهای بینالمللی را از همان ابتدا مفید نمیدانند و این در حالی است که شما در کسبوکار استارتاپی از همان بدو تأسیس میتوانید به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشید. البته در این میان باید انطباق بین بازار، موقعیت جغرافیایی و محصول در کنار سایر عوامل وجود داشته باشد. برای ورود به بازار بینالملل بحث تأمین مالی و بودجه بسیار مهم است به همین دلیل به هنگام مراحل جذب سرمایه استارتاپ باید به آن توجه داشت.
دنیای امروز دنیای ایدههای فناورانه و خلاقانه در است و چون سرمایهگذاران بیش از سایر افراد به این موضوع واقف هستند فرصت شراکت و سرمایهگذاری در استارتاپ ها را از دست نمیدهند و فارغ از مرزهای جغرافیایی علاقهمند به سرمایهگذاری در مقیاس جهانی برای استارتاپ ها هستند. با ورود سرمایهگذار به استارتاپ استودیو چیست تقریباً راههای ورود به بازارهای بینالمللی هموار میشود. چراکه سرمایه گذران استارتاپی در شتاب دهنده اکتا، صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر و … از وضعیت بازار کشور و الزامات آن باخبر هستند و به شما در موارد جزئی همچون توزیع و بازاریابی کمک میکنند.
بازار بینالمللی و راه ورود به آن
برای ورود به بازارهای بینالمللی که هدف نهایی استارتاپ ها در استارتاپ استودیو چیست به شمار میرود شما نیاز به برنامهریزی، شناخت بازار، رقبا و مقدماتی منجمله آشنایی کامل به و آداب رسوم کشوری که میخواهید در آن کسبوکار خود را گسترش دهید و همچنین شناخت بازار آن دارید، البته شناخت نیاز مخاطب از اقدامات اولیه ورود به هر کشوری به شمار میرود. به هنگام مراحل جذب سرمایه استارتاپ چه داخلی و چه خارجی همه جوانب را در نظر بگیرید و طوری ایده خود را بیان و آن را تدوین کنید که سرمایهگذار واقف به سرمایهگذاری شود. برای ورود به بازار بینالمللی استارتاپ دانستن برخی نکات به قرار زیر ضروری است.
شناخت بازار و تحقیق درباره آن
برای ورود به بازارهای بینالمللی در استارتاپ استودیو چیست ابتدا به سراغ فرآیندی قابل اجرا برای شناخت بازارهای صادراتی محصولات یا خدمات استارتاپی بروید. در انتخاب بازار ابتدا باید به بازاری هم زبان و بدون مانع رجوع کنید که با آن دارای مراودات تجاری هستید و صادرات کالا و خدمات به آن کشور پیچیدگیهای خاصی ندارد، برای این منظور میتوانید صادرات خود را از کشورهای همسایه و هم زبان شروع کنید. برای شناخت بازار کارمندان با تجربه و مسلط به حقوق تجارت و مسلط به زبان انگلیسی باید در اولویت استخدام باشند. قبل از ورود به کشورهای درباره آنها تحقیق جامعی انجام دهید و از افراد با تجربه در این زمینه مشورت بگیرید. شتاب دهنده اکتا با سالها تجربه از شرکتهای استارتاپی نوظهور برای ورود به بازارهای بینالمللی حمایت و پشتیبانی میکند.
تثبیت بازار داخلی
یکی از باصرفهترین راههای صادرات یک استارتاپ و بازار بینالمللی و راه ورود به آن، ایجاد مشارکت در داخل کشور است. چراکه هم برای امکانات توزیع داخلی و هم فرآیند فروش و خدمات پس از آن مشارکت در داخل ضروری است که هزینههای فروش و بازاریابی را تا حدود زیادی کاهش و ریسکهای مربوط به نحوه پرداخت در داخل کشور را توسط شریکتان مرتفع میکند. شریک شما بسته به محصولی که شما صادر میکند موجودی انبار را برای مشتریان داخلی در نظر میگیرد و آن را کنترل میکند، همچنین به سرعت نیازهای داخلی مشتریان را پاسخ میدهد. شریکتان باید فرهنگ برخورد و رابطه با مشتریان داخلی را داشته باشد تا شما با خیالی آسوده بتوانید به توسعه بازارهای بینالمللی خود بپردازید.
استفاده از تمامی ظریفت ها و فرصتهای صادراتی
بیشتر استارتاپ ها از سوی سازمانهای دولتی و خصوصی پشتیانی و حمایت میشوند که ممکن است پشتیبانی ارزی و مالی نیز داشته باشند که میبایست از این فرصتها برای صادرات و ورود به بازارهای بینالمللی استفاده نمود. بسیاری از شتابدهندهها در استارتاپ استودیو چیست از طرحهای صادراتی حمایت و پشتیبانی میکنند بنابراین شما باید از تمامی فرصتهایی که شتابدهندهها در اختیار شما برای صادرات قرار میدهند نهایت استفاده را کنید.
شناخت و اطلاع از تفاوتهای حقوقی، مالی و فرهنگی کشور ثالت
به هنگام صادرات باید شما شناخت دقیقی از تفاوتهای مالی، تجاری و حقوقی کشوری که قرار است کالا یا خدمت خود را در آن عرضه کنید به دست بیاورید. چراکه تفاوتها مالی، فرهنگی و حقوقی بر استارتاپ شما تأثیر میگذارد. درباره مالیات بر ارزشافزوده و همچنین استانداردهای وارداتی هر کشوری نیز اطلاعاتی را به دست بیاورید.
بومیسازی محتوا
برای آگاهی و آشنایی کشور جدید با محصولاتتان بهترین راه تغییر محتوای محصول استارتاپی خود به زبان محلی کشوری است که قصد فروش آن را دارید. بهتر است وبسایت شرکت خود را با فرهنگ و سلیقه مردم آن منطقه هماهنگ و با نوشتن پیامها و تصاویری آن را اختصاصی و سفارشی کنید با این کار مشتریان بینالمللی شما بیشتر میشوند.
برنامهریزی برای صادرات
پس از مراحل جذب سرمایه استارتاپ برای گسترش بازار خود باید به فکر صادرات باشید؛ برای این منظور میبایست برای هر بازار جدیدی که قصد ورود به آن را دارید یک برنامه صادراتی مدون مشابه برنامه استارتاپ ها همچون طرح توزیع، استراتژی بازاریابی، مدل کسب کار و بودجه بنویسید. قبل از صادرات همه جوانب را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که محصول یا خدمت نهایی شده شما برای کشور هدف مناسب است و به این نکته توجه داشته باشید که انجام سفارشی سازی قبل از صادرات بسیار مهم است.
محافظت از ایده استارتاپ
از ایده خود در بازار داخلی و خارجی محافظت کنید تا مالکیت ایدهتان از کلاهبرداری در امان باشد. چراکه اگر از ایده خود محافظت نکنید ممکن است رقبایتان مالکیت معنوی شما را مخدوش کنند.
مناسبترین راه را برای تراکنشهای مالی استارتاپ انتخاب کنید
از مهمترین مسائل مربوط به صادرات استارتاپ ها تراکنشهای مالی میان مشتریان و کسبوکارهاست که باید به آن توجه داشته باشید. در ایران به دلیل مشکلات موجود و همچنین تحریمهای بینالمللی مالی و بانکی امکان دریافت پول از مشتریان خارجی امکانپذیر نیست به همین دلیل شما باید تحقیقات مفصلی را درباره نحوه پرداخت از کشور مبدأ به مقصد و بلعکس انجام دهید.
مزایا ورود استارتاپ ها به بازارهای بینالمللی
ورود به بازارهای بینالمللی مزایای زیادی برای شرکتهای استارتاپی به قرار زیر دارد.
- صادرات در کنار سرمایهگذاری خارجی باعث میشود تا کسبوکارهای نوین استارتاپی برای رقابت با شرکتهای بزرگ کیفیت محصولات خود را بهبود ببخشند.
- هزینههای تولید را تا حدود زیادی کاهش میدهد.
- باعث افزایش مهارت کارکنان میشود.
- بقاء استارتاپ ها را تضمین میکند.
- باعث ارزآوری میشود.
- ورود به بازارهای جهانی تجربیات جدیدی را پیش روی استارتاپ های نوپا قرار میدهد.
- با ورود به بازارهای بینالمللی میتوانید از دانش، تجربه و تخصص آنها بهره ببرید.
سخن پایانی
در این مقاله به بازار بینالمللی و راه ورود به آن پرداختیم. برای موفقیت و توسعه یک استارتاپ داشتن برنامهریزی برای صادرات و ورود به بازارهای بینالمللی برای بقاء از ضروریات به شمار میرود. چراکه محصول یا خدمت شما پس از مدتی در بازار داخلی اشباع میشود به همین دلیل از همان ابتدا طراحی ایده شما باید برنامهریزی دقیقی برای ورود به بازارهای بینالمللی داشته باشید. اگر دارای ایده نوظهور و فناورانه هستید و میخواهید آن را در مدل تجاری عرضه کنید ما در شتاب دهنده اکتا منتظر شما هستیم.