نماد سایت شتاب دهنده اکتا

آشنایی با استارتاپ استودیو

آشنایی با استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیو با نام علمی و انگلیسی Startup Studio همچون کارخانه‌ای است که به‌طور مستمر به تولید فکر و ایده برای بررسی می‌پردازد. سپس روی ایده تعریف‌شده، کار کرده و بر اساس منابع و امکانات به یک استارتاپ و برند موفق در آینده تبدیل می شود. استارتاپ استودیو با نام استارتاپ فکتوری و کارخانه استارتاپ نیز شناخته می‌شود که از ابتدای تولید همراه استارتاپ است و در واقع ورودی تیم استارتاپ و ایده محسوب می‌شود. روند استارتاپ در استارتاپ استودیو برخلاف شتاب دهنده با ایده شروع می‌شود نه کارآفرین؛ به همین دلیل ما در این مقاله به توضیح اینکه استارتاپ استودیو چیست و به صورت کلی آشنایی با استارتاپ استودیو خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.

استارتاپ استودیو چیست؟

استارتاپ استودیو اکتا یا استارتاپ فکتوری در اصل زیربنای اساسی شکل‌گیری و رشد استارتاپ محسوب می‌شود که در واقع یک هسته مرکزی است که با تأمین نیروی انسانی مجرب به اضافه تأمین مالی به‌طور مستمر استارتاپ‌های جدید فناورانه با بازدهی بالا را خلق می‌کند. این نوع استارتاپ در واقع ورودی طرح و ایده به شمار می‌رود.

توجه داشته باشید که در واقع شتاب دهنده اکتا  یک مرکز رشد است و سایر اجزا همچون استارتاپ استودیو اکوسیستم کارآفرینی این مجموعه به شمار می‌روند. این اجزا ایده‌های برتر و موردنیاز را برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق، بسته به نیاز بازار از بیرون جذب می‌کنند. البته باید روال‌های جدید را در کنار مسئله‌محوری به موارد گفته‌شده اضافه کنیم که ایده‌های افراد را در کسب‌وکارها و سازمان‌های موفق یا روندهای جهانی فناوری جستجو می‌کند. سپس برای تحقق ایده فناورانه خود به‌دنبال جذب نیروهایی است که بتواند تیم استارتاپ موفقی را برای آینده ترسیم کرده و به آن شکل دهد. در این میان استارتاپ استودیو کارخانه این چنین عمل می‌کند. چراکه بر اساس نیازی که در بازار وجود دارد، اقدام به ایده‌پردازی یا جذب ایده کرده و در خود شرکت شروع به ایده‌پردازی می‌کند. شرکت شتاب دهنده و بالاخص استارتاپ استودیو پس از آنکه بارها ایده را موردبررسی قرار داد و ایده پخته شد و توانست به تولید محصول کمینه دست پیدا کند، تیم‌های متخصص از افراد مجرب را جذب و ساماندهی می‌کند تا بتواند در سریع‌ترین زمان نسبت به رشد ایده اقدام کند.

به عبارت دیگر، می‌توان گفت که هدف از استارتاپ استودیو در شرکت شتاب دهنده اکتا ایجاد ساختاری است که بتواند شرکت‌های باارزشی را ایجاد کند و از این طریق شانس موفقیت آن‌ها را افزایش دهد. نکته‌ای که وجود دارد این است که استارتاپ کارخانه می‌تواند همچون افرادی که دارای فکر و ایده هستند، صاحب سهام شرکت شود و با شرکت تازه‌تأسیس شراکت کند. سپس از این طریق تا مرحله خروج از شتاب دهنده، به همکاری استراتژیک خود ادامه دهد. اگر شما نیز دارای طرح و ایده هستید و قصد دارید کسب‌وکار نوینی راه‌اندازی کنید، می‌توانید با شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید. این نکته را در نظر داشته باشید که استارتاپ استودیو حمایت همه‌جانبه و چندجانبه از استارتاپ‌ها دارد که این حمایت‌ها از مراحل نخست خلق ایده تا عملیاتی شدن ایده ادامه پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که استارتاپ استودیو برخلاف شتاب دهنده اکتا ایده و کسب‌وکارهایی را که شانس موفقیت بیشتری دارند، موردبررسی قرار می‌دهد. به همین دلیل این استارتاپ استودیو خود به تولید ایده بر اساس نیاز بازار می‌پردازد تا ایده موردنظر در آینده‌ای نه چندان دور بتواند به برند موفقی تبدیل شود.

تفاوت استارتاپ استودیو و شتاب دهنده

در ادامه بحث آشنایی با استارتاپ استودیو به تفاوت میان استارتاپ استودیو و شتاب دهنده می پردازیم. استارتاپ استودیو برخلاف شتاب دهنده از ایده شروع کرده و دقیقاً عکس شتاب دهنده عمل می‌کند. چراکه در شتاب دهنده، کارآفرینان با ایده و استراتژی خود برای جذب سرمایه و استفاده از امکانات و منابع به سمت شرکت‌های شتاب دهنده می‌آیند. ولی در استارتاپ استودیو در ابتدا تیمی وجود ندارد و این استودیو است که ایده‌های مختلف را ایجاد می‌کند و سپس برای ایده‌ها تیم تشکیل می‌دهد و از این طریق آن‌ها را به کسب‌وکار موفقی تبدیل می‌کند. توجه داشته باشید که استارتاپ استودیو اکتا همچون شتاب دهنده اکتا با مجموع سرمایه‌های خطرپذیر بودجه موردنیاز خود را تأمین می‌کند. در واقع هدف ورود این استودیوها به بازار استارتاپ‌ها ساده کردن روند تولید و فعالیت استارتاپ‌ها با کاهش 90 درصد شکست آن‌ها است.

مؤلفه های اساسی استارتاپ استودیو

از مولفه‌های اساسی استارتاپ استودیو که نقش مهمی در موفقیت تیم استارتاپ ایفا می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایده پردازی داخلی در استارتاپ استودیو

ایده‌پردازی در استارتاپ فکتوری برخلاف شتاب دهنده، داخل استارتاپ استودیو با گرد هم آوردن کارفرمایان و افراد صاحب فکر و ایده، انجام می‌شود. استارتاپ استودیو همانند یک بنیان‌گذار موفق عمل کرده و خود را شریک تجاری کسب‌وکار می‌داند. به عبارت دیگر، در این مدل، استارتاپ استودیو خود مالک کل ایده است. این در حالی است که شتاب دهنده اکتا چون صرفاً از ایده، حمایت مالی و معنوی می‌کند، تنها بخشی از سهام را در اختیار می‌گیرد.

تولید زیاد در استارتاپ استودیو

استودیو استارتاپ اکتا این قابلیت را دارد تا تعداد زیادی کسب‌وکار نوین را متناسب با نیاز بازار راه‌اندازی کند؛ چراکه هدف استارتاپ فکتوری تولید زیاد است.

زیرساخت استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیو اکتا دارای زیرساخت‌های متعددی همچون افراد بااستعداد دارای طرح و ایده، ابزارهای مفید، شبکه گسترده، فرآیندهای کارا و … است.

چرخه استارتاپ استودیو

فرآیند و چرخه استارتاپ استودیو در شتاب دهنده اکتا به این صورت است که ابتدا می‌بایست کارآفرینان همراه با ایده‌پردازان، شبکه، سرمایه‌گذاری مهارت و فرآیند را ایجاد کنند. بعد از تولید ایده‌های موفق، باید به تست آن‌ها بپردازند و در صورت شکست، با تخصص دوباره منابع، آن‌ها را شکوفا کنند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن تست به مرحله اسپین آف وارد می‌شوند. با شکست در این مرحله نیز دوباره باید با تخصیص منابع به رشد ایده کمک شود و در نهایت با گذر از این مرحله، به مرحله پایانی خروج دست پیدا می‌کنند.

از مراحل اساسی یک استارتاپ استودیو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در نخستین گام در استارتاپ فکتوری می‌بایست تیم اصلی را به همراه کارفرمایان ایجاد کنید.
  2. پس از ایجاد تیم باید زیرساخت و بودجه داخلی را تأمین کنید.
  3. شروع کار را با ایجاد ایده و فکر و در بعضی موارد به‌عنوان سهام‌دار ایجاد کنید.
  4. چندین استارتاپ را به‌صورت موازی پیش ببرید.
  5. در این مرحله می‌توانید اعضای غیرفعال را حذف و افراد متخصص و مجرب جدید را به تیم اضافه کنید.
  6. به‌طور مستمر پیگیر کارهای تیم‌های فعال باشید.
  7. مرحله آخر رشد، استراتژی، خروج و در نهایت تکرار است.

اهداف استارتاپ استودیو

از مهم‌ترین اهداف استارتاپ استودیو اکتا می‌توان دو مورد زیر را نام برد:

بهبود کیفیت تولید در استارتاپ فکتوری

از اهداف مهم شرکت‌های شتاب دهنده در استارتاپ استودیو تولید کسب‌وکارهای استارتاپی با برند و ارزش سهامی بالا در آینده نه چندان دور است. استارتاپ استودیو در شرکت شتاب دهنده اکتا به‌جای توجه به تعداد استارتاپ‌ها، به کیفیت اهمیت بیشتری می‌دهد. به همین دلیل بیشتر استارتاپ‌های فکتوری سالانه به‌طور متوسط 3 تا 5 درصد تولید می‌کنند.

کاهش هزینه تولید در استارتاپ کارخانه

دومین هدف استارتاپ استودیو کاهش هزینه‌های تولید است.

مدل کار استارتاپ کارخانه

استارتاپ استودیو همچون کارخانه‌ای است که به تولید استارتاپ می‌پردازد و بر همین اساس، پول و زمان را در قالب فرآیندی تکرارپذیر روی استارتاپ‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کند. در واقع هدف از آن فروش با سود بالای استارتاپ‌های ساخت استودیو است که به‌صورت حرفه‌ای وارد کسب‌وکار می‌شوند. همان‌طور که گفتیم ورودی استارتاپ از طراحی ایده، سرمایه و تیم است. بنابراین هر چقدر ورودی بهتر باشد، قطعاً خروجی نیز بهتر و بهینه‌تر می‌شود. توجه داشته باشید که استارتاپ استودیو انواع مختلفی دارد که در مقالات بعدی به‌طور مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

سخن پایانی

استارتاپ استودیو با هدف ایجاد سود و ارزش، خدمات نوآورانه‌ای را با درصد شکست پایین فراهم می‌آورد. چراکه این مدل شرکت‌ها با تولید ایده‌های برتر، استارتاپ‌هایی را وارد بازار کار می‌کنند که قرار است در آینده نزدیک به برندی موفق تبدیل شوند. نرخ موفقیت استارتاپ استودیو نسبت به سایر استارتاپ‌ها بیشتر است. چنانچه شما نیز دغدغه و ایده متناسب با نیاز بازار دارید، می‌توانید با ما در شرکت شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
خروج از نسخه موبایل