برای پیادهسازی ایده کسبوکارتان و رسیدن به موفقیت و همچنین جلب نظر سرمایهگذار شما نیاز به طراحی یک نقشه راه بسته به مدل کسبوکارتان دارید. توجه داشته باشید که داشتن یک نقشه راه به ایجاد یک تصویر واضح و روشن از آینده کسبوکارتان کمک میکند که ما در این مقاله به نحوه ایجاد نقشه راه یک کسبوکار موفق خواهیم نمود. پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.
چه کسانی میتوانند نقشه کسبوکار را تنظیم کنند؟
هر فردی میتواند برای راهاندازی ایدهای که در سر دارد یک نقشه راه تهیه و افق روشنی از آینده کسبوکار خود را ترسیم کند.
در ترسیم نقشه راه کسبوکار برای موفقیت باید به چه نکاتی توجه داشت؟
در ترسیم نقشه راه کسبوکار موفق باید به ارائه خلاصه کسبوکار، اهداف، نحوه تأمین سرمایه، بازاریابی، تحلیل رقبا، تبیین نقشه عملیاتی کسبوکار و … توجه نمود.
هدف از ترسیم نقشه راه کسبوکار چیست؟
هدف از ترسیم نقشه راه برای کسبوکار رسیدن به موفقیت با طی نمودن مسیری است که مشخص نمودهاید، در واقع ترسیم نقشه راه آینده روشنی از مدل کسبوکارتان را ارائه میکند.
نقشه راه یک کسبوکار موفق
ترسیم نقشه راه آینده روشنی از مدل کسبوکارتان را نشان میدهد که با استفاده از آن و در اختیار داشتن المانهای مختلف میتوانید ایده خود را راهاندازی و سرمایهگذار شتاب دهنده بلاکچین را با آمار و ارقام واقعی با خود همراه سازید. نقشه راه کسبوکار موفق مسیر حرکت استارتاپ را به طور واضح نشان میدهد که شما با ترسیم چنین نقشهای در شتاب دهنده اکتا میتوانید یک تصویر شفاف از آینده کسبوکار خود را به همگان نشان دهید. توجه داشته باشید که شما بدون داشتن نقشه راه نیز میتوانید مدل کسبوکار خود را راهاندازی کنید، ولی آنچه مسلم است این است که داشتن نقشه راه به شما کمک میکند تا بتوانید مسیر مشخصی را برای رسیدن به هدف نهایی طی کنید.
برای تهیه نقشه راه یک کسبوکار موفق چه بزرگ و چه کوچک باید به برخی نکات مهم و اساسی توجه نمود که این نکات عبارتاند از:
خلاصه کسبوکار
برای راهاندازی یک کسبوکار استارتاپی در شتاب دهنده ضروری است ابتدا خلاصهای از مدل کسبوکار خود را تهیه و آن را ارائه کنید. توجه داشته باشید که خلاصه کسبوکار باید کوتاه و درعینحال مفید و در بر گیرنده اشاره کوتاه به محصول یا خدمت، محیط کسبوکار، نحوه تأمین سرمایه مور نیاز، میزان سرمایه مورد نیاز، زمان برگشت سرمایه، نیاز مخاطبان، بازار هدف و … باشد.
اهداف کسبوکار
در ترسیم نقشه راه این مهم است که هدف یا اهداف شما از ایجاد کسبوکار مورد نظر چیست:
آیا میخواهید کسبوکار خود را به یک سرویس خاصی ارائه دهید، یا قصد را گسترش آن را دارید ؟
نقطه اوج کسبوکار شما کجاست؟
کسب کار شما دارای هدف کوتاهمدت است یا بلندمدت؟
آیا به دنبال رفع نیاز مشتریان هستید یا کسب سود؟
توضیحاتی درباره مدل کسبوکار
در تبیین نقشه راه در شتاب دهنده بلاکچین باید تعریف دقیقی از مدل کسبوکار خود ارائه و اطلاعاتی جزئی از مدل کسبوکارتان را بیان و به سؤالات زیر پاسخ دهید:
چرا میخواهید این مدل از کسبوکار راه راهاندازی کنید؟
آیا برای محصول یا خدمتی که میخواهید تولید کنید مشتری وجود دارد؟
مزیت رقابتی کسبوکارتان در چیست؟
سرمایه مورد نیاز خود را چگونه تأمین میکنید؟
در چه محلی میخواهید کسبوکار خود را راهاندازی کنید؟
و …
نحوه تأمین سرمایه
در ترسیم نقشه راه شتاب دهنده شما باید مسیر دسترسی به سرمایه مورد نیاز برای راهاندازی کسبوکار را تشریح کنید، چه چگونه میخواهید سرمایه مورد نیاز برای راهاندازی استارتاپ را تأمین کنید؟ آیا قصد دارید با استفاده از سرمایه شخصی یا جذب سرمایهگذار سرمایه مورد نیاز خود را تأمین کنید؟ یا راههای دیگری را برای تأمین سرمایه تجربه کنید.
تعیین نقشه عملیاتی کسبوکار
همانطور که از نام این بخش پیداست شما در این بخش باید بیشتر بر روی مسائل فرآیندی پافشاری کنید و به سؤالات زیر پاسخ دهید.
کسبوکار شما به چه صورتی فعالیت خواهد نمود؟
برای راهاندازی کسبوکار خود نیاز به چه چیزی دارید؟
مسئولیت اصلی کسبوکار استارتاپی تان در شتاب دهنده بلاکچین با کیست؟
بازاریابی و فروش محصول یا خدمت
در یک کسبوکار استارتاپی مهمترین بخش نحوه بازاریابی و فروش محصول است که نقش مهمی در موفقیت استارتاپ ایفا میکند. در این بخش شما باید اطلاعاتی درباره محصول خود همچون نحوه تولید و بستهبندی آن، مزایای محصول و خدمت، شمردن نقاط قوت آن، نحوه قیمتگذاری و چرایی انتخاب مشتریان، نحوه ارسال محصول یا خدمت به مشتری، کانالهای ارتباطی با مشتریان، نحوه فروش و توزیع، نحوه تبلیغات و … را بیان کنید.
تحلیل رقبا
در یک کسبوکار استارتاپی در شتاب دهنده مهم است که شما رقبای خود را از قبل شناسایی و درباره نقاط ضعف و قوت آنها اطلاعاتی کسب کنید، به طور مثال باید بیان کنید چه چگونه کسبوکار x با ایجاد برنامههای مختلف توانسته به موفقیت دست پیدا کنید و یا اینکه چگونه کسبوکار y با انجام چه برنامههایی شکست را تجربه کرده است.
در این بخش باید نقاط تمایز خود با رقبا را بیان کنید.
چرا مشتریان باید از محصول یا خدمت شما استفاده کنید؟
چه کسانی رقبای شما هستند؟
نقاط قوت و ضعف رقبا را مشخص کنید؟
اطلاعات مالی و اقتصادی
در این بخش همانطور که از نامش پیداست شما باید تمامی اطلاعات مالی خود از ابتدای راهاندازی استارتاپ همچون هزینههای سرمایهای، هزینههای مالی، هزینههای گسترش کسبوکار، هزینههای غیرقابلپیشبینی، هزینه المانهای اصلی اقتصادی، درآمدهای عملیاتی، درآمدهای غیرعملیاتی، درآمدهای حاصل از فروش و تخمین فروش، هزینههای عملیاتی همچون منابع انسانی و فیزیکی، تبلیغات و .. را بیان کنید.
مشخص نمودن افراد به همراه مسئولیت
در این بخش شما باید نام افراد و تخصصهایی که برای راهاندازی کسبوکار نیاز دارید را بیان کنید.
سخن پایانی
داشتن ایده خلاقانه برای راهاندازی کسبوکار در واقع نخستین گام برای شروع یک کسبوکار استارتاپی به شمار میرود که تا رسیدن تولید یا خدمت باید مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر بگذارد که در این بین داشتن نقشه راه مسیر رسیدن به موفقیت را برای کسبوکار تشریح و نقش مهمی در موفقیت استارتاپ ایفا میکند. ما در این مقاله به برخی از نکات مهم و تأثیرگذار ترسیم نقشه راه اشاره کوتاهی نمودیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد؛ در صورت داشتن هر گونه سؤال، نظر، انتقاد با ما در شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید.