استارتاپ ها طی سالهای اخیر به منبعی مهم برای پیشرفت اقتصادی کشورها تبدیل شدهاند، استارتاپ واژهای نوپاست که کمتر از دو دهه از عمر آن میگذارد و به معنی کسبوکار نوپا و خلاقانه است که به سرعت رشد و پیشرفت اقتصادی جامعه را تضمین و به سوددهی دست پیدا میکند. ما در این مقاله به اینکه استارتاپ چیست و انواع استارتاپ کدامند خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.
استارتاپ چیست؟
استارتاپ به معنی کسبوکاری نوپا است که براساس ایده خلاقانه و نوآورانه شکل میگیرد.
انواع استارتاپ را نام ببرید؟
از انواع استارتاپ میتوان به استارتاپ سبک زندگی، استارتاپ کسبوکارهای کوچک، استارتاپ شخصی، استارتاپ اجتماعی، استارتاپ گسترش پذیر و استارتاپ شرکتهای بزرگ اشاره نمود.
یک استارتاپ باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
از ویژگیهای یک استارتاپ میتوان به مقیاسپذیر، خلاقانه، نوآورانه، انعطافپذیر، مبتنی بر تکنولوژی و … اشاره نمود.
تعریف استارتاپ
استارتاپ با نام انگلیسی Startup, start-up به معنای شرکت یا کسبوکاری نوپاست که براساس یک ایده خلاقانه بسته به مقتضیات و نیاز جامعه به سرعت رشد و به درآمد دست پیدا میکند. استارتاپ فرآیندی ریسکپذیر محسوب میشود، چراکه احتمال شکست و عدم موفقیت آن به هنگام ساخت استارتاپ وجود دارد.
در یک تعریف ساده، استارتاپ به مجموعه پروژههای خامی اطلاق میشود که یک ایده خام را با تلاش و پشتکار به تولید محصول یا خدمت نهایی منتهی میکند و زمینه فروش آن را فراهم و به سودآوری دست پیدا میکند. در استارتاپ استودیو اکتا یک کسبوکار موفق استارتاپی مسیر صفر تا صد را طی مدت زمان کوتاهی در مراحل مختلف آزمون و خطا طی و با یادگیری اصول و همچنین مبانی پایه آن را به سرانجام میرساند.
تعریف استارتاپ در دیکشنری وبستر
در دیکشنری وبستر استارتاپ یک کسبوکار جدید معرفی شده است که براساس آن دامنه مشاغل گستردهای را در بر میگیرد.
تعریف استارتاپ توسط USSBA
در مرکز کسبوکار کوچک آمریکا با علامت اختصاری USSBA استارتاپ به آن دسته از کسبوکارهایی اطلاق میشود که دارای دو ویژگی یکی حول محور تکنولوژی و دیگری پتانسیل رشد بالایی داشته باشد.
تعریف استارتاپ توسط استیوبلنک
استیوبلنک استارتاپ را اینگونه تعریف میکند: استارتاپ سازمانی است که شکلگرفته تا مدل کسبوکار خود را جستجو کند مدل کسبوکاری که قابل تکرار و مقیاسپذیر باشد.
تعریف استارتاپ توسط شتاب دهنده اکتا
شتاب دهنده اکتا استارتاپ را کسبوکاری نوپا و فناورانه تلقی میکند که دارای مؤلفههایی به قرار زیر باشد:
- ارزش آفرین باشد
- فرصت جو باشد نه فرصتطلب
- پایدار باشد
- مقیاسپذیر و تکرارپذیر باشد
- مبتنی بر تکنولوژی باشد یا نباشد
- انعطافپذیری بالایی داشته باشد
- به حل مسئله و نیاز جامعه کمک کند
- سرعت رشد بالایی داشته باشد
- دارای مدل کسبوکار مخصوص به خود باشد
- و …
هر استارتاپی برای موفقیت باید دارای دو شاخصه مهم به قرار زیر باشد:
تکرارپذیری
منظور از تکرارپذیری این است که بتوان مدل درآمدی کسبوکار را بارها و بارها تکرار نمود، طوریکه با هر بار تکرار درآمد آن تا حدود زیادی افزایش پیدا میکند. برای درک بهتر مطلب بگذارید برایتان مثالی بیاورم هنگامیکه خروجی کسبوکار استارتاپی تان یک محصول فیزیکی است شما باید بتوانید آن را به تولید انبوه برسانید و اگر خدمتی را ارائه می کنید باید بتوانید این خدمت را در اختیار تعداد بیشماری از کاربرانی که به دنبال خدمت شما هستند قرار دهید.
مقیاسپذیری
منظور از مقیاسپذیری نیز این است که بتوان مدل درآمدی کسبوکار را با تعداد قابل توجهی از نیروی انسانی یا منابع مالی گسترش داد و از این طریق ارزش افزوده بیشتری را برای کسبوکار استارتاپی در استارتاپ استودیو اکتا ایجاد نمود.
توجه داشته باشید که هر کسبوکاری که به دنبال رشد و سودآوری است باید این دو شاخصه مهم را داشته باشد.
شتاب دهنده چیست؟
معمولاً در کنار استارتاپ از شرکتهای شتاب دهنده نیز نام برده میشود، حال شتاب دهنده چیست، شتاب دهنده در واقع موتور و محرک حرکت کسبوکار استارتاپی در ساخت استارتاپ محسوب میشود. شتاب دهنده ها در واقع مراکزی هستند که به استارتاپ های نوپایی که از طریق یک ایده خام شکلگرفته اند و توجیهپذیر هستند کمک میکند تا بتوانند با سرعت بیشتری رشد و اقدام به جذب سرمایه مورد نیاز کنند. از جمله کمکهایی که شرکتهای شتاب دهنده به استارتاپ ها میکنند میتوان به آموزش رایگان، در اختیار قرار دادن منابع و امکانات منجمله دفتر کار و … اشاره نمود.
انواع استارتاپ
پس از تعریف استارتاپ لازم است با انواع استارتاپ نیز آشنا شوید، چراکه امروزه آشنایی با انواع استارتاپ برای هر کارآفرینی ضروری است به همین دلیل هر کارآفرینی باید با انواع استارتاپ آشنایی ولو مختصر داشته باشد تا بتواند بهترین انتخاب را برای ایده استارتاپی خود در استارتاپ استودیو اکتا داشته باشد.
استارتاپ دارای انواع مختلفی است که ما در این بخش تنها به برخی از مهمترین آنها اشاره کوتاهی خواهیم نمود که عبارتاند از:
استارتاپ سبک زندگی
استارتاپ سبک زندگی به استارتاپی گفته میشود که ما روزانه با آن سر و کار داریم و به گونهای با زندگی ما عجین شده است. برای درک بهتر موضوع بگذارید برایتان مثالی بیاورم زمانی که فردی با ورود به پارک یک ماشین برای تفریح خود فراهم میکند و سپس با ارائه آن به دیگران مبلغی را به عنوان دستمزد دریافت میکند و از این طریق علاوه بر نگهداشتن ماشین برقی خود در سطح بالا تفریح بیشتری را نیز انجام میدهد.
استارتاپ کسبوکارهای کوچک
در ساخت استارتاپ کسبوکارهای کوچک همانطور که از نامش پیداست اعضای یک خانواده میتوانند آن را اداره و مخارج آن را تأمین کنند.
استارتاپ های شرکتهای بزرگ
در استارتاپ استودیو اکتا شرکتهای بزرگ برای رقابت با رقبا و همچنین تغییر سلیقه مشتری و ورود فناوری جدید مجبورند با برنامهریزی و ایده پردازی استارتاپ نوینی را طراحی و در میدان رقابت حضور داشته باشند، اینگونه استارتاپ ها معمولاً به دنبال گسترش کسبوکار خود با ورود فناوری جدید هستند.
استارتاپ های گسترش پذیر
استارتاپ های گسترش پذیری به سرعت گسترش پیدا و به سوددهی و بازدهی دست پیدا میکنند و همچون خوشههای نوآور و خلاق در کنار هم گسترش پیدا میکنند طوریکه چندین ایده خوب با قرار گرفتن در کنار هم ایده نابی را تشکیل میدهند.
استارتاپ های اجتماعی
این نوع استارتاپ ها برخلاف استارتاپ های گسترش پذیر به دنبال این هستند تا دنیای را به جای بهتری تبدیل کنند نه اینکه سهم بازار را به دست بگیرند یا برای بنیانگذاران آن ثروت بینهایت تولید کنند.
استارتاپ های قابل خرید
در ساخت استارتاپ قابل خرید کارآفرینان تمام سعی و تلاش خود را میکنند تا به جای ساخت استارتاپ و همراهی نمودن آن برای رسیدن به نقطه اوج آن را به نقطه قابل قبولی برسانند و سپس آن را برای فروش عرضه کنند. به عنوان مثال مدیران و کارآفرینان پس از تأسیس یک فروشگاه اینترنتی با تمامی امکانات و آپشن ها آن را به دیگر کارآفرینان میفروشند. مهارت در ایده پردازی و اجرایی نمودن ایده از مؤلفههای اساسی این نوع استارتاپ است.
استارتاپ هایی با سرمایه شخصی یا استارتاپ شخصی
همانطورکه از نام این نوع استارتاپ پیداست هدف این نوع کسب کار تأسیس شرکتی بزرگ بدون نیاز به سرمایه خارجی است. در استارتاپ استودیو اکتا هزینه این نوع کسبوکار از منابع و درآمدهای شخصی تأمین میشود و کارآفرینان بدون فروش سهام منابع مورد نیاز خود را تأمین میکنند.
سخن پایانی
اولین و مهمترین اصل برای ساخت استارتاپ داشتن ایده خلاقانه است که باید آن را قالب انواع استارتاپ موجود جای داد که ما در این مقاله صرفاً به برخی از مهمترین آنها به صورت کلی اشاره کوتاهی نمودیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد. امروزه استارتاپ ها با راهاندازی کسبوکارهای نوپا نوآورانه نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی یک کشور ایفا میکنند به همین دلیل یکی از بخش مهم و جذاب کارآفرینی محسوب میشوند. اگر شما نیز علاقمند به این حوزه هستید و میخواهید به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید ولی تجربه کافی ندارید کافی است با ما در شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید و به رویاهای خود دست پیدا کنید.