در یک استارتاپ موفق تمامی کامیابیها حول محور مذاکره انجام میشود، طوریکه بیشتر امور سخت این نوع کسبوکارها همچون جذب سرمایهگذار و متقاعد نمودن مشتریان و بازاریابی محصولات از طریق مذاکره انجام میشود. مذاکره در واقع هنر خوب صحبت کردن است که باید آن را آموخت و از آن برای پیشبرد مقاصد استفاده نمود. چراکه نحوه مذاکره تأثیر بسزایی در موفقیت استارتاپ ایفا میکند. ما در این مقاله به چگونه در استارتاپ مذاکره موفقی داشته باشیم خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با استارتاپ استودیو اکتا همراه باشید.
چگونه یک مذاکره موفق در استارتاپ داشته باشیم؟
برای داشتن مذاکره موفق باید هدف از مذاکره را تشریح و بر اساس آن مذاکره را شروع و به نکات مهم مذاکره منجمله داشتن اعتمادبهنفس، پرهیز از شخصی نمودن مذاکرات، استفاده درست از زبان بدن، آداب مذاکره و … توجه نمود.
منظور از مذاکره در استارتاپ چیست؟
منظور از مذاکره در استارتاپ متقاعد نمودن طرف مقابل با استفاده از جملات مناسب، جذاب و درست برای خرید، جذب مشتری، بازاریابی و سرمایهگذاری است.
چرا مذاکره در استارتاپ مهم است؟
مذاکره نقش بسزایی در پیشبرد مقاصد استارتاپ به هنگام بازاریابی، فروش محصول، تیم سازی، قیمتگذاری و … ایفا میکند به همین دلیل نحوه مذاکره شما عامل تعیینکننده در موفقیت استارتاپ به شمار میرود.
چگونه در استارتاپ مذاکره موفقی داشته باشیم
بازی با کلمات به هنگام مذاکره و متقاعد نمودن طرف مقابل در استارتاپ استودیو اکتا با استفاده از جملات مناسب، جذاب و درست برای خرید، جذب مشتری، بازاریابی و سرمایهگذاری یک هنر منحصربهفرد به شمار میرود که به موفقیت استارتاپ در چگونه استارتاپ خود را بسازیم کمک شایانی میکند. در یک مذاکره، مذاکرهکنندگان معمولاً تمام تلاش خود را میکنند تا امتیازات بیشتری از طرف مقابل به دست بیاورند، قطعاً مذاکرهای موفق است که بتواند از طرف مقابل امتیازات بیشتری را به دست آورد که البته در این زمینه نگهداشتن طرف مقابل بر سر میز مذاکره خود یک برد تلقی میشود.
توجه داشته باشید که بهترین نوع مذاکره، مذاکره برد-برد است. چراکه مذاکره توافقی دو یا چندجانبه به شمار میرود که در آن هر دو طرف به دنبال منفعت خود هستند. یک مذاکرهکننده ماهر برای دستیابی به هدف خود از فنون مذاکره استفاده میکند.
برای داشتن مذاکره موفق در یک استارتاپ یا شتاب دهنده باید به برخی نکات به قرار زیر توجه داشت:
هدف خود از مذاکره را مشخص کنید
قبل از شروع مذاکرات هدف خود از مذاکره را مشخص و به این بیندیشید که به دنبال چه چیزی هستید و هدف و تصمیم خود از مذاکره را تشریح کنید که اصلاً چه میخواهید و قصد دارید از طریق مذاکره به چیزی برسید. آیا هدفتان از مذاکره جذب سرمایهگذار، بازاریابی، فروش محصول، تیم سازی و … است. مذاکرهکننده موفق یک نقشه را برای خود تبیین و براساس آن عمل میکند.
با آگاهی وارد میز مذاکره شوید
قبل از آنکه مذاکره خود را در استارتاپ استودیو اکتا شروع کنید لازم است اطلاعات دقیق و واقعی از موضوع و نوع مذاکره به دست بیاورید. بهطور مثال اگر به دنبال فروش یا بازاریابی محصول هستید باید اطلاعات دقیقی از طرف مقابل داشته باشید و به سؤالات سختی از قبیل اینکه چرا طرف مقابل باید با شما معامله کند و اینکه معامله چه نفعی برایش دارد پاسخ دهید. محصول خود را بررسی و امتیازات آن را برای مشتری برشمارید و به مشتری این حس را القاء کنید که این محصول صرفاً بسته به نیاز آنها در شتاب دهنده ساختهشده است. پیشاپیش و قبل از شروع مذاکره تصمیم بگیرید که در کدام بخش از مذاکره میخواهید امتیاز بدهید و در کدام قسمت میخواهید امتیاز بگیرید.
به دنبال مذاکره برد-برد باشید
مذاکرهکننده موفق به دنبال باخت نیست و بهترین نوع مذاکره، مذاکره برد- برد است که در آن هر دو طرف مذاکره به نسبتی از خواستههای خود کوتاه میآیند و به منفعت مساوی کمی بیشتر یا کمتر دست پیدا میکنند. بهطور مثال در یک مذاکره برای افزایش حقوق کارمندان در چگونه استارتاپ خود را بسازیم، از یکسو کارمندان از مبلغ بالای حقوق پیشنهادی حمایت میکنند و از سوی دیگر کارفرمایان برای سود بیشتر از حقوق کمتر حمایت میکنند که در این بین در پی مذاکره بین نمایندگان کارمندان و کارفرمایان هر دو طرف از مواضع خود کمی کوتاه میآیند که چنین مذاکرهای مذاکره برد-برد به شمار میرود چراکه هر دو طرف به نسبتی بر خواستههای خود پافشاری و به آن دست پیدا کردند.
به دنبال رقابت نباشید
در یک استارتاپ برای انجام مذاکره موفق به دنبال رقابت نباشید؛ برای این منظور رقابت خود و طرف مقابلتان را تا حد زیادی پایین بیاورید. چراکه رقابت در مذاکره باعث شکست مذاکرات میشود.
مذاکره را شخصی نکنید
از عوامل اصلی شکست بیشتر مذاکرات این است که طرفهای مذاکرهکننده با دید شخصی به میز مذاکره نگاه و مسیر مذاکره را به سمت مسائل شخصی میبرند و این در حالی است که یک مذاکرهکننده موفق در شتاب دهنده صرفاً بر روی نیازها و مشکلات خود متمرکز میشود و بر روی آنها مذاکره میکند.
بسیار آرام و با اعتمادبهنفس مذاکره کنید
آرامش در چهره و داشتن اعتمادبهنفس به هنگام مذاکره نقش بسزایی در پیشبرد و موفقیت یک مذاکره ایفا میکند. هنگامیکه شما در مذاکره اعتمادبهنفس داشته باشید این اعتمادبهنفس شما به طرف مقابل منتقل میشود که در چنین حالتی شما در استارتاپ استودیو اکتا به راحتی میتوانید مذاکره را به سمت مطلوب و دلخواه خود هدایت کنید.
استفاده از زبان بدن
استفاده درست از زبان بدن به هنگام مذاکره از جمله نکاتی مهمی است که باید به آن توجه داشت. اینکه در یک مذاکره بدانید در کجا لبخند بزنید و از دستهایتان استفاده کنید هنری است که به موفقیت مذاکره کمک و نتایج درخشانی را برای شما به ارمغان میآورد. امروزه استفاده از زبان بدن راهی مطمئن و اثرگذار برای انتقال پیام به شمار میرود که میتوانید از آن در طول مذاکرات خود با طرف مقابل استفاده کنید.
شتاب زده عمل نکنید
برای اینکه طرف مقابلتان را متقاعد کنید شتاب زده عمل نکنید و همه جوانب را بسنجید.
انتظار طرف مقابلتان را بالا نبرید
در یک مذاکره جوری صحبت نکنید که انتظار طرف مقابل از شما بالا برود و از شما امتیازات بیشتری بخواهد.
از همه گزینهها استفاده کنید
یک مذاکرهکننده حرفهای در چگونه استارتاپ خود را بسازیم موضوعات مورد مذاکره را به صورت تکبهتک موردبررسی قرار نمیدهد بلکه در واقع همهچیزی را که در مذاکره میخواهد به آن دست پیدا کند بر روی میز نگه میدارد. بهطور مثال در یک مذاکره استارتاپی در مورد حقوق و دستمزد به جای اینکه تکبهتک سراغ موضوعات مختلف بروید بهتر است همه شرایط را بهطور یکجا همچون موقعیت شغلی، پاداش، تعطیلات، سالانه و .. را بررسی کنید. در این زمینه “گرانت” معتقد است که استفاده از تمامی گزینههای روی میز انعطافپذیری شما را در حفظ موقعیت کاری و افزایش حقوق و مزایا بیشتر میکند.
آداب مذاکره را رعایت کنید
در یک مذاکره دانستن آداب مذاکره منجمله نحوه نشستن، دست دادن، استفاده از زبان بدن، لبخند زدن و حتی سکوت نقش مهمی در پیشبرد مذاکره و رسیدن به هدفتان ایفا میکند.
سخن پایانی
برای اینکه در یک استارتاپ برای فروش، بازاریابی، تیم سازی و …بتوانید مذاکره موفقی داشته باشید باید آداب مذاکره و همچنین نکات کاربرد آن را بدانید و از آنها در مراحل مختلف مذاکره استفاده و از این طریق طرف مقابل را متقاعد به خواستههای خود کنید و به اهداف تعیین شده خود از مذاکره دست پیدا کنید. استارتاپ استودیو اکتا از صفر تا صد پروژه استارتاپی از طراحی ایده تا واقعیت در کنار افرادی است که این مرکز را برای رشد ایده استارتاپی خود انتخاب میکنند.