استارتاپ سازی, چگونه استارتاپ خود را بسازیم, مراحل جذب سرمایه استارتاپ

شناسایی بازار و مخاطبان هدف در استارتاپ

شناسایی بازار و مخاطبان هدف در استارتاپ

برای موفقیت یک استارتاپ ابتدا باید بازار هدف و مخاطبان آن را شناسایی کنید، بدون شناسایی بازار هدف استارتاپ نمی‌توان طرح جامعی از کسب‌وکار نوشت که براساس آن سرمایه‌گذاران و شرکت‌های شتاب دهنده تمایلی به سرمایه‌گذاری نخواهند داشت، هر چه میزان شناسایی بازار هدف استارتاپ و مخاطبان هدف استارتاپ دارای اطلاعات موثق و جامعی باشد پتانسیل درآمدزایی استارتاپ  افزایش پیدا می‌کند که تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری را به همراه دارد. ما در این مقاله به شناسایی بازار و مخاطبان هدف خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.

شناسایی بازار و مخاطبان هدف

شناسایی بازار و مخاطبان هدف

در ارتباط با استارتاپ ها جمله معروفی وجود دارد که اذعان می‌کند بیش از 95 درصد استارتاپ ها با شکست مواجه می‌شوند. شکست استارتاپ ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل عدم شناسایی بازار هدف و مخاطبان هدف است که در چگونه استارتاپ خود را بسازیم باید به آن توجه کرد. وجود چنین آماری قبل از هر چیزی ترس و دلهره را در شما ایجاد می‌کند، ولی اصلاً نگران نباشید و با خلق ایده استارتاپی در شتاب دهنده اکتا به آن پنج درصدی فکر کنید که با تلاش، کوشش و پشتکار توانسته‌اند به موفقیت دست پیدا کنند و به برندی موفقی تبدیل و رقبای خود را شکست دهند.

شناسایی بازار هدف استارتاپ در استارتاپ استودیو چیست در اصل محاسبه‌ای از ابعاد بازار را در اختیار کارفرمایان، سرمایه‌گذاران، شرکا و … قرار می‌دهد و این دید را برای آنها مهیا می‌کند که چقدر مقدار تجارت بالقوه برای ایده استارتاپی آنها وجود دارد. شناخت یا شناسایی مخاطبان هدف استارتاپ و بازار به همراه اندازه‌گیری آنها با استفاده از اطلاعات جامع و کامل به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید ارزش نهفته موجود در بازار را پیدا و براساس آن ایده خود را بسط و گسترش دهید.

به هنگام شناسایی بازار هدف استارتاپ به این نکته توجه داشته باشید که در صورت عدم جذب سرمایه‌گذار نیز در ابتدا باید بازار هدف و مخاطبان آن را شناسایی کنید تا از این طریق بتوانید فرصت‌ها و ریسک‌های ایده مدنظر خود در چگونه استارتاپ خود را بسازیم را به‌صورت واضح درک و به آن جامعه عمل بپوشانید و مسیری را که با شناسایی بازار و مخاطبان هدف شروع نموده‌اید با موفقیت پشت سر بگذارید.

شناسایی بازار هدف و جذب سرمایه‌گذار

شناسایی بازار هدف و جذب سرمایه‌گذار

برای شروع هر کسب‌وکاری شما نیاز به سرمایه اولیه دارید که برای پیمودن مسیر پر پیچ‌وخم یک استارتاپ  نوین داشتن سرمایه و جذب سرمایه‌گذار در اولویت قرار دارد. برای تأمین سرمایه استارتاپ شما می‌توانید از سرمایه شخصی خود استفاده و یا از طریق جذب سرمایه‌گذار و شرکت‌های شتاب دهنده ایده استارتاپی خود را عملیاتی کنید. نکته‌ای که به هنگام ارائه ایده به سرمایه‌گذار برای جذب سرمایه موردنیاز باید موردتوجه قرار بگیرد این است که شما باید ابتدا بازار و مخاطبان هدف خود را در استارتاپ استودیو اکتا شناسایی کنید و آمار درستی از بازار هدف ایده خود را به سرمایه‌گذار ارائه دهید. چراکه سرمایه‌گذار قبل از هر اقدامی این آمار را موردبررسی قرار می‌دهد و در صورت جامع، کامل و رضایت‌بخش بودن اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. ارائه تحلیل آماری درست از بازار هدف در جذب سرمایه‌گذار بسیار مهم است که افق ایده استارتاپی شما را روشن می‌کند. شناسایی آمار مربوط به بازار هدف باید درست، جامع و موثق باشد.

شناسایی بازار هدف استارتاپ

بازار هدف در واقع بخشی از بازار یا مشتریان را شامل می‌شود که قصد دارند بازاریابی خود را متناسب با آن بخش از بازار هدف هماهنگ و متناسب کنند. بنابراین داشتن تعریف درست و واقع‌بینانه از بازار نخستین گام برای طراحی و تبیین استراتژی شناسایی بازار هدف استارتاپ در شتاب دهنده اکتا به شمار می‌رود. تفکر بازار هدف درواقع نقطه مقابل بازاریابی و تولید قرار دارد. در شناخت بازار باید به این سؤال پاسخ دهید که مشتریان شما چه کسانی هستند؟ کالا و محصول خود را قرار است به چه کسانی ارائه کنید؟ با پاسخ به این سؤال و سؤالات مشابه می‌توانید درک درستی از بازار هدف داشته باشید.

به هنگام شناخت بازار هدف استارتاپ در چگونه استارتاپ خود را بسازیم باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

  1. شناسایی بازار کل
  2. تقسیم بازار
  3. ارزیابی بخش‌های مختلف بازار هدف
  4. انتخاب بازار هدف ایده استارتاپ
  5. شناخت بازار هدف استارتاپ در شتاب دهنده
  6. شناخت مشتریان بازار هدف
  7. شناخت و تحلیل رقبا
  8. ارزیابی محصول یا خدمت
  9. آزمایش بازار هدف
  10. و …

چگونگی شناسایی مخاطبان هدف استارتاپ

چگونگی شناسایی مخاطبان هدف استارتاپ

برای شناسایی مخاطبان هدف استارتاپ باید به موارد زیر توجه کنید.

شناخت کافی از محصول یا خدمت

به هنگام شناسایی مخاطبان هدف استارتاپ قبل از هر اقدامی خدمت یا محصول خود را موردبررسی قرار دهید و مشخص کنید که چه افرادی از چه جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … قرار است به محصول یا خدمت شما علاقه‌مند و از آن استفاده کنند. شناخت محصول و خدمتی که قرار است ارائه کنید بیشترین تأثیر را در شناسایی مخاطبان هدف استارتاپ دارد؛ به‌طور مثال زمانی که شما خدمت یا محصول زنانه‌ای را ارائه می‌کنید قطعاً مخاطبان شما زنان هستند که باید آنها را مورد شناسایی قرار دهید که قرار است کدام بازه سنی از محصول یا خدمت شما استفاده کنند و به این سؤال پاسخ دهید که آیا اصلاً بازه سنی مشمول خدمت یا محصول شما می‌شود یا خیر؟ از نظر پرکنندگی جغرافیایی محصول شما صرفاً برای یک محدوده مشخص است یا خیر. با پاسخ به این سؤال و سؤالات مشابهی از این دست می‌توانید شناخت نسبی نسبت به مخاطبان هدف در استارتاپ استودیو چیست در شتاب دهنده داشته باشید.

شناسایی شخصیت مخاطبان هدف استارتاپ

علاوه بر مسائلی همچون جمعیت، سن و … شما باید به شخصیت و روحیات مخاطبان خود نیز توجه کنید.

فیلتر مخاطبان هدف استارتاپ

مخاطبان هدف استارتاپ خود را براساس ویژگی‌ها و معیارهای مختلفی دسته‌بندی و آنها را فیلتر کنید. به‌طور مثال اگر محصول یا خدمت شما مختص به یک جنسیت است ابتدا باید مخاطبان خود را تفکیک جنسیتی کنید. سپس فیلتر دوم خود را براساس سن مخاطبان قرار دهید. اگر محصول یا خدمت شما لوکس است قطعاً افرادی با درآمد بالا از آن استفاده می‌کنند، بنابراین افرادی با درآمد بالا را فیلتر کنید. برای فیلتر براساس نوع خدمت یا محصول می‌توانید مواردی همچون تحصیلات، محل زندگی، شغل و … را نیز موردتوجه قرار دهید تا به مخاطبان هدف واقعی دست پیدا کنید.

شناسایی نیازها و مشکلات مخاطبان هدف

شناخت نیازها و مشکلات یکی از راه‌های مؤثر شناسایی مخاطبان هدف به شمار می‌رود چراکه شناسایی نیاز و مشکلات مخاطبان بهترین راه برای درک توسعه کسب‌وکار به شمار می‌رود. در شتاب دهنده اکتا با دسترسی به امکانات مادی و معنوی می‌توانید ایده‌های خود را عملیاتی کنید.

نظرسنجی و مصاحبه

از طریق مصاحبه و نظرسنجی می‌توانید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید که این کار را می‌توانید به‌صورت حضوری و آنلاین انجام دهید.

شناسایی مخاطبان هدف استارتاپ

مخاطبان هدف در استارتاپ به افرادی گفته می‌شود که به احتمال زیاد به کالا یا خدمات شما علاقه‌مند و از آنها استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که هرچقدر شما در شناسایی مخاطبان هدف خود دقت داشته باشید درک بهتری از نیازهای آنها خواهید داشت. براساس شاخص‌های به‌دست‌آمده از بازار هدف می‌توانید نیاز آنها را مرتفع کنید. شناسایی مخاطبان هدف استارتاپ به شما کمک می‌کند تا بتوانید براساس آن استراتژی بازاریابی خود را تبیین کنید. اهمیت شناخت مخاطبان هدف در شتاب دهنده را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود.

  1. از هزینه‌های گزاف تبلیغات بیهوده جلوگیری می‌کند.
  2. تولید محتوای شما را هدفمند و از تولید محتوای بیهوده جلوگیری می‌کند.
  3. کالا و خدمت شما را تنها به آن دسته از افرادی که به دنبال کالا یا خدمت شما هستند معرفی می‌کند.
  4. زمان و هزینه شما را مدیریت می‌کند.
  5. مخاطبان گذری شما را کاهش و به افزایش مخاطبان حقیقی و واقعی شما کمک می‌کند.
  6. باعث افزایش مخاطبان وفادار می‌شود.
  7. باعث افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری می‌شود.
  8. و …

سخن پایانی

شناسایی بازار و مخاطبان هدف نقش مهمی در تبیین استراتژی بازاریابی برای حصول به موفقیت و جذب سرمایه‌گذار ایفا می‌کند به همین دلیل قبل از تولید یا ارائه خدمت شما می‌بایست آمار متناسبی از ایده استارتاپی خود از بازار هدف و مشتریان بالقوه و بالفعل آن ارائه دهید. بدون تحلیل و آنالیز تنها براساس ایده نمی‌توان اقدام به تولید و ارائه خدمت نمود. چراکه بدون شناخت بازار اصولاً استارتاپ با شکست مواجه می‌شود. برای تبدیل ایده به خدمت یا محصول با ما در شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید و با تلاش و کوشش آرزوهای خود را به رنگ واقعیت رنگ‌آمیزی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *