بیشتر استارتاپ های برندهای معروف که زمانی رهبری بازار را بر عهده داشتند پس از مدتی به دلیل نداشتن قدرت مقابله با رقبا و غولهای بزرگ شکست را پذیرا و از ادامه مسیر خود منصرف و دست از تلاش بر میدارند. بنابراین شما به جای رقابت با رقبا بهتر است زمین بازی خود را بسته به نوآوری و خلاقیت طراحی و آن را تغییر دهید و به این نکته نیز توجه داشته باشید که یکی از سودمندترین استراتژیهای بازار سرمایه استراتژی اقیانوس آبی است که در محیطی آرامی و بدون تلاطم مسیر حرکت به سمت پیشرفت، جذب مشتریان و کسب سود بیشتر را برای شما مهیا میکند. به همین دلیل ما در این مقاله به پیدا کردن اقیانوس آبی یا ساختن آن ؟ خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.
اقیانوس آبی چیست؟
اقیانوس آبی عبارت است از بازاری ناشناخته که هنوز رقبا به فکر تسخیر آن نیفتادهاند به همین دلیل تقاضا در آن زیاد است که فرصتهای زیادی برای رشد و توسعه سریع استارتاپ در اختیار شما قرار میدهد. در اقیانوس آبی شما میبایست با خلاقیت و نوآوری در محیطی آرام و بدون رقیب به کار خود ادامه دهید.
پیدا کردن اقیانوس آبی یا ساختن آن کدام بهتر است؟
در یک کسب کار استارتاپی به جای پیدا کردن اقیانوس آبی که دیگران آن را فتح کردهاند با ایجاد خلاقیت اقیانوس آبی کسبوکار خود را بسازید.
تفاوت عمده اقیانوس قرمز (سرخ) با اقیانوس آبی؟
تفاوت عمده اقیانوس قرمز با اقیانوس آبی در این است که در اقیانوس سرخ شما باید با رقبای خود در اقیانوس متلاطم و خونین به رقابت بپردازید، ولی در اقیانوس آبی به جای رقابت باید با ایجاد خلاقیت راه جدیدی را برای کسبوکار خود باز کنید.
منظور از اقیانوس آبی چیست؟
در استراتژی اقیانوس آبی شما در محیطی آرام با اندکی خلاقیت و نوآوری میتوانید به موفقیت دست پیدا کنید. در یک تعریف ساده اقیانوس آبی عبارت است از بازاری ناشناخته که هنوز رقبا به فکر تسخیر آن نیفتادهاند و تقاضا برای خرید محصول یا خدمت در آن بیشتر است، به همین دلیل فرصتهای زیادی برای رشد و توسعه سریع را در اختیار شما قرار میدهد. در شتاب دهنده مفهوم رنگ آبی به معنای محیطی آرام توأم با نوآوری و خلق تقاضای جدید و جایگزینی برای مشتریان بازارهای فعلی است. در این نوع استراتژی کسبوکارها با ایجاد نوآوری و تقاضای جدید ارزشهای همزمانی را برای خود و مشتریان ایجاد میکنند. بگذارید برای جا افتادن مطلب برایتان یک مثال بیاورم، زمانی که خرید بهصورت سنتی بود شرکت آمازون و در ایران دیجی کالا با ایجاد نوآوری در نحوه خرید که تا آن زمان ناشناخته بود تعریف جدیدی از خرید را ارائه نمودند و از این طریق مشتریان جدیدی را برای فروش کالا و خدمات خود معرفی نمودند و خیلی سریع توانستهاند به موفقیت دست پیدا کنند.
منظوراز اقیانوس قرمز یا سرخ چیست؟
در اقیانوس قرمز یا سرخ شما برای رسیدن به سود بیشتر باید در اقیانوس متلاطم وارد یک جنگ تمامعیار و خونین شوید تا بتوانید به موفقیت دست پیدا کنید. در اقیانوس سرخ شما مشتریان محدودی دارید که در نتیجه تبلیغات و بازاریابی نیز سود شما تغییر چندانی نمیکند به همین دلیل ناگزیر برای سود بیشتر با دیگر اقیانوسها باید وارد جنگ شوید که هزینههای زیادی را به شما تحمیل میکند.
پیدا کردن اقیانوس آبی یا ساختن آن ؟
در استارتاپ استودیو اکتا اگر شما نیز کارفرمای یک شرکت استارتاپی در بازار به شدت رقابتی هستید قطعاً به این فکر کردهاید که چطور یک شرکت استارتاپی در مدت کوتاهی توانسته به رشد و شهرت چشمگیری دست پیدا کند؟ در چگونه استارتاپ خود را بسازیم پاسخ روشن است چراکه بیشتر شرکتهای استارتاپی با پایه قرار دادن استراتژی اقیانوس آبی در برابر اقیانوس سرخ در مدت کوتاهی توانستهاند به موفقیت دست پیدا کنند. رمز موفقیت این شرکتها در این است که همچون شرکتهای معمولی دست به برنامهریزی نمیزنند و برای رسیدن به موفقیت از ایده و طرز فکر نوآورانه و جدیدی پیروی میکنند و مداوم در حال تغییر و تحول در راستای اهداف مشتری مداری خود هستند. بنابراین به جای پیدا کردن اقیانوس آبی به فکر ساختن آن بسته به تواناییها و خلاقیت خود هستند.
یکی از نکات مهمی که در شتاب دهنده باید به آن توجه داشت این است که در بازار سرمایه رقبای زیادی وجود دارد به همین دلیل به فرض برندسازی موفق و انتخاب شعار و بازاریابی مناسب سود شما هر روز کمتر و کمتر میشود، دلیل آن چیست؟ پاسخ تا حدودی روشن است رقبای شما با ترفندهای مختلفی محصول شما را تولید و به فروش میرسانند بنابراین برای کسب سود بیشتر شما باید در اقیانوس پرتلاطم سرخ با رقبا مبارزه کنید و یا به جای جنگ و مقابله که هزینه زیادی را به دوش شما میاندازد زمین بازی خود را با خلاقیت طراحی و آن را تغییر دهید و در محیطی بدون رقیب به کسبوکار خود ادامه دهید. در واقع در اقیانوس آبی به جای رقابت با سایر کسبوکارهای موجود در بازار باید یک بازار جدید برای خود تعریف و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید. بنابراین در اقیانوس آبی شما باید بسته به محصول خود زمین بازی خود را طراحی و آن را تغییر دهید.
در بازار به شدت رقابتی که بازار از کالا و خدمات متنوعی اشباع شده شما دو راه بیشتر ندارید یا باید به سود حداقلی راضی باشید و یا با استراتژی جدید و ایجاد نوآوری به سود بیشتری دست پیدا کنید که برای این منظور یا باید با رقبای خود در اقیانوس سرخ و پرتلاطم به رقابت بپردازید که در این زمینه باید هزینه زیادی را متحمل شوید و یا باید با ایجاد خلاقیت و نوآوری استراتژی قدیمی خود را منسوخ و استراتژی جدیدی برای بازاریابی خود انتخاب کنید و به این نکته توجه داشته باشید که استراتژی اقیانوس آبی از سودمندترین روشهای بازاریابی بازار سرمایه به شمار میرود که در کوتاهترین زمان به موفقیت کسبوکار شما کمک میکند.
اصول مهم و بنیادی استراتژی اقیانوس آبی
از اصول مهم و بنیادین استراتژی اقیانوس آبی در استارتاپ استودیو اکتا میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- در استراتژی اقیانوس آبی بیخودی تلاش خود را صرف رقابت با رقبای قدرتمند نکنید.
- به جای رقابت با رقبای قدرتمند یک فضای جدید در بازار به شدت رقابتی برای کسبوکار خود ایجاد نمایید.
- به این نکته مهم توجه داشته باشید که ایجاد نوآوری و خلاقیت زیربنای اصلی اقیانوس آبی را تشکیل میدهد.
- علاوه بر ایجاد نوآوری برای رقابت با رقبا به کیفیت محصول یا خدمت در کنار قیمت محصول و مزایای آن نیز توجه کنید.
- و …
قوانین استراتژی اقیانوس آبی
برای ساخت اقیانوس آبی مختص خود از هیچچیزی نترسید و با ایجاد نوآوری و خلاقیت مشتریان زیادی را جذب و به سود هنگفتی دست پیدا کنید. از قوانین اقیانوس آبی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
حذف
استراتژی اقیانوس آبی از هیچ قانونی پیروی نمیکند، چراکه بیشتر قوانین موجود توسط کسبوکارها مورد استفاده قرار گرفته و دیگر کارایی آنچنانی ندارند، پس بنابراین میتوانید قواعد اضافی بازی را حذف کنید. اگر با حذف برخی قوانین دست و پاگیر که ناخوشایند مشتری است هدف نهاییتان زیر سؤال نمیرود به راحتی میتوانید آن قوانین را حذف کنید.
کاهش
در بیشتر موارد روند تولید محصول یا ارائه خدمت قدیمی شده است پس برای بهبود کسبوکارتان بهتر است روند بهبود محصول خود را ارتقا ببخشید و یا قوانین آن را کاهش دهید. در چگونه استارتاپ خود را بسازیم با بررسی مشتریان خود میتوانید برخی از روندهای کسب کار خود را که غیرضروری تشخیص میدهید کاهش دهید، بهطور مثال میتوانید برخی از محصولاتتان را که قدیمی شده و مشتری برای آن نیست را کاهش دهید.
ظهور یا افزایش
در تولید هر محصول یا خدمتی استاندارهایی وجود دارد شما برای کسب نتیجه مطلوب به چیزی فراتر از استاندارد بیندیشید.
خلق
با ایجاد نوآوری و خلاقیت قوانین جدیدی را ایجاد کنید و با ایجاد قوانین خلاقانه وارد اقیانوس آبی کسبوکار خود شوید.
سخن پایانی
در بازار به شدت رقابتی انتخاب استراتژی اقیانوس آبی به همراه ایجاد نوآوری، خلاقیت و تقاضای جدید به رشد سریع کسبوکارتان کمک شایانی میکند، پس به جای رقابت در اقیانوس پرتلاطم بازار که ممکن است به شکستتان منجر شود با ایده پردازی و خلاقیت و همچنین ایجاد نوآوری محیط بازی خود را تغییر و مشتریان بیشتری را جذب و به سود سرشاری دست پیدا کنید. در صورت داشتن هرگونه سؤال با ما در شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید.