استارتاپ استودیو چیست؟, استارتاپ سازی, چگونه استارتاپ خود را بسازیم, شتاب دهنده

چگونگی scale up کردن و رشد دادن تیم استارتاپی

چگونگی scale up کردن و رشد دادن تیم استارتاپی

یکی از دغدغه‌های مهم کارآفرینان جوانی که دست به نوآوری و ابداع برای شروع کسب‌وکار استارتاپی می‌زنند مراحل رشد استارتاپ و اسکیل شدن آن است. زمانی که ایده اولیه استارتاپ به اندازه کافی در بازار مورد تست قرار گرفت و توانست محصول یا خدمت خود را در بازار تثبیت و به سوددهی و درآمد دست پیدا کند در واقع وارد مرحله اسکیل آپ(scale up) می‌شود. ما در این مقاله به چگونگی scale up کردن و رشد دادن تیم استارتاپی خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب با شتاب دهنده اکتا همراه باشید.

تعریف اسکیل آپ

تعریف اسکیل آپ

اسکیل آپ به زبان علمی و انگلیسی scale up در واقع شرکتی است که مدل کسب‌وکار استارتاپی خود را به یک مدل تکرارپذیر تبدیل نموده به‌گونه‌ای که توانسته خدمت یا محصول نهایی خود را با نیاز بازار تطابق داده و به این اطمینان دست پیدا کند که مدل کسب‌وکار انتخابی در ابعاد کوچک‌تر پاسخگوی نیاز کسب‌وکارهای بزرگ‌تر نیز است؛ توجه داشته باشید که اسکیل آپ(scale up) مدلی از کسب‌وکار به شمار می‌رود که توانایی مقیاس‌پذیری و رشد را دارد. در واقع یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌های هر استارتاپی با دیگر مجموعه‌ها و شرکتهای سنتی قابلیت مقیاس‌پذیری و رشد آن است. چراکه اگر یک استارتاپ در زمان محدود و مشخص‌شده خود نتواند به موفقیت مدنظر دست پیدا کند به‌طور حتم در گروه استارتاپ های شکست‌خورده قرار می‌گیرد. دستیابی به رشد برای موفقیت استارتاپ به این بستگی دارد که چگونه استارتاپ خود را بسازیم و براساس آن هدف‌گذاری دقیق و هوشمندانه‌ای را طراحی و اجرا کنیم.

در تعریفی دیگری scale up شرکتی است که محصولش را براساس نیاز بازار مشخص نموده و توانسته محصول خود را با آن تطبیق دهد به این صورت که می‌داند محصول یا خدمت موردنظر خود را به کدام بازار و مشتریان ارائه دهد.

تعریف مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری از ویژگی‌های یک سیستم به شمار می‌شود که نشان‌دهنده این است که کسب‌وکار استارتاپی تا چه حدی می‌تواند در مقیاس بزرگتر نیز به صورت پایدار فعالیت کند. مقیاس‌پذیری ویژگی مطلوب یک کسب‌وکار محسوب می‌شود که توانمندی‌های کسب‌وکار را با شرایط جدید و بزرگ مورد بررسی قرار می‌دهد که می‌توان گفت مدلی از کسب‌وکار مقیاس‌پذیر است؛ به این معنی که اگر شما کسب‌وکار خود را با پنج نفر شروع کرده‌اید آیا این توانایی را دارید که با پنجاه نفر نیز ادامه دهید؟ آیا شما گردش مالی خوب و بالا را در کنار افزایش مشتریان برای آینده کسب‌وکار خود متصور شده‌اید؟ به این نکته توجه داشته باشید که رشد یک کسب‌وکار در استارتاپ استودیو چیست از طریق مدل مقیاس‌پذیری ممکن است.

مراحل رشد اسکیل آپ

به‌طور کل می‌توان گفت اسکیل آپ (scale up) یکی از مراحل رشد در چگونه استارتاپ خود را بسازیم به شمار می‌رود که معمولاً پس از استارت آپ قرار می‌گیرد. تا زمانی که شما در یک استارت آپ نتوانید مدل تجاری کسب‌وکار خود را اثبات کنید هنوز یک استارتاپ به شمار می‌روید. زمانی شما تبدیل به اسکیل آپ می‌شوید که بتوانید مدل اثبات شده‌ای از رشد و توسعه را برای کسب‌وکار خود پیدا و به درآمد و سوددهی دست پیدا کنید.

اسکیل آپ به مرحله‌ای از استارت آپ اطلاق می‌شود که کسب‌وکار فناورانه و نوین شما پتانسیل رشد را پیدا نموده و به سوددهی خوبی رسیده است، طوریکه توانسته علاوه بر هزینه‌های جاری استارتاپ به سود خوبی نیز دست پیدا کند.

استارتاپ و اسکیل آپ در یک نگاه

استارتاپ و اسکیل آپ در یک نگاه

استارتاپ یک کسب‌وکار خلاقانه براساس فناوری روز به شمار می‌رود که از قابلیت رشد سریعی برخوردار است. در چگونه استارتاپ خود را بسازیم ابتدا ایده اولیه توسط استارتاپ یا شتاب دهنده مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد و سپس منابع مالی مورد نیاز تأمین و مدل کسب‌وکار طراحی و در نهایت اجرا می‌شود. استارتاپ به‌سان شرکتی کوچک با عمر محدود در حدود پنج سال به شمار می‌رود که در جستجو کسب‌وکار مقیاس‌پذیر و ارائه محصول یا خدمتی نوآورانه و خلاقانه است.

scale up در اصل شرکتی است که مرحله استارتاپ را با موفقیت پشت سر گذاشته و به مدلی تکرارپذیر تبدیل‌شده است. اسکیل آپ در واقع مرحله تکامل استارتاپ به شمار می‌رود. هنگامیکه یک استارتاپ در مراحل نخست انتخاب جایگاه مناسب برای محصول و تأمین بودجه و منظم نمودن فعالیت‌های خود است، اسکیل آپ توانسته محصول یا خدمت خود را در بازار تثبیت نماید و در جهت مسیریابی و  تسهیل فعالیت‌های مرتبط با رشد کسب‌وکار خود است.

مراحل رشد استارتاپ از استند آپ تا اسکرو آپ

در هر کسب‌وکاری برای رسیدن به موفقیت باید مراحلی را طی کنید، به همین دلیل آگاهی مدیران و کارآفرینان از مراحل رشد استارتاپ ضروری به نظر می‌رسد. مراحل رشد استارتاپ از استند آپ تا اسکرو آپ در استارتاپ استودیو به قرار زیر است:

مرحله استند آپ

استند آپ نخستین مرحله شروع هر کسب‌وکاری به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که کسب‌وکارهای فناورانه و خلاقانه ایده‌هایی را با خود به همراه دارند که می‌بایست در مرحله استند آپ آنها را مورد بررسی قرار دهید. بیشتر کارفرمایان و صاحبان ایده به هنگام شروع استارتاپ از این مرحله آگاهی چندانی ندارند به همین دلیل کسب‌وکار خود را از استارتاپ در چگونه استارتاپ خود را بسازیم شروع می‌کنند و این در حالی است که مراحل رشد کسب‌وکار از مرحله استند آپ و بررسی‌های زیرساختی مطابق با ایده و کسب‌وکار شروع می‌شود.

مرحله استارت آپ

در مرحله استارت آپ ایده‌ها کمی پخته می‌شوند و بیزنس پلن آن تثبیت و در نتیجه تیم برای تولید کالا یا خدمات شکل می‌گیرد. اعضای تیم در این مرحله کنار هم جمع می‌شوند و هسته اولیه برای استارت کسب‌وکار برای ارائه خدمات یا تولید محصول شکل می‌گیرد و همکاری‌های اولیه شکل می‌گیرد. توجه نمایید که در این مرحله محصول یا خدمتی که قرار است ارائه شود در مقیاس کوچک به مخاطبان و بازار هدف عرضه می‌شود.

مرحله اسکیل آپ(scale up)

مرحله اسکیل آپ(scale up)

پس از آنکه محصول یا خدمت در مرحله استارت آپ در بازار تثبیت و تست شد کسب‌وکار نوین وارد مرحله رشد استارتاپ و اسکیل آپ می‌شود. در این مرحله رشد استارتاپ کامل شده و اتحاد و تعامل میان اعضا شکل می‌گیرد. در این مرحله همکاری اعضای تیم باید به‌گونه‌ای باشد که آمادگی لازم را برای تولید محصول یا ارائه خدمات در شکل انبوه داشته باشند. در کنار افزایش تولید کالا و خدمات هسته تیم مرکزی نیز گسترش پیدا می‌کند و تیم‌های کوچک‌تری نیز بسته به تخصص، مهارت و نیاز استارتاپ در چگونه استارتاپ خود را بسازیم ایجاد می‌شوند.

مرحله اسکرو آپ

پس از scale up و رشد و تکامل کسب‌وکار در استارتاپ استودیو چیست ما وارد مرحله اسکرو آپ می‌شویم؛ در این مرحله کسب‌وکار استارتاپی ما سازمان‌یافته می‌شود و اعضای تیم به درآمد خوبی دست پیدا می‌کنند.  در کنار گسترش سازمان تیم‌ها نیز گسترش پیدا می‌کنند که فرآیندهای اجرایی استارتاپی نیز کمی پیچیده‌تر می‌شوند.

حوزه‌های اسکیل آپ(scale up) برای رشد

از حوزه‌های scale up که نقش مهمی در کارایی و رشد یک سازمان و استارتاپ ایفا می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. نقدینگی: نقدینگی از چالش‌های اساسی رشد استارتاپ به شمار می‌رود چراکه ظرفیت رشد سریع را به کسب‌وکارتان می‌بخشد.
  2. اجرا: نحوه اجرا نقش مهمی در رشد استارتاپ ایفا می‌کند که در این زمینه باید به این موضوع نیز بیندیشید که آیا کسب‌وکار شما آماده اجرای سریع است یا خیر؟
  3. استراتژی: در این بخش شما می‌بایست استراتژی خود را برای رشد استارتاپ برنامه‌ریزی کنید.
  4. افراد و نیروی انسانی: در این بخش باید به این فکر کنید که آیا نیروی انسانی شما آمادگی لازم را برای رشد استارتاپ و تولید بیشتر کالا و خدمات دارد یا خیر؟

سخن پایانی

در این مقاله به چگونگی scale up کردن و رشد دادن تیم استارتاپی پرداختیم و دانستیم که هر استارتاپی برای رشد و رسیدن به تکامل باید مراحلی را پشت سر بگذارد تا بتواند به موفقیت دست پیدا کند که در این میان تجربه ثابت نموده است که بیشتر کسب‌وکارهای استارتاپی به دلیل نداشتن نقشه راه، استراتژی و نقدینگی مورد نیاز با شکست مواجه می‌شوند، برای این منظور بهتر است از همان ابتدا شکل‌گیری ایده با شتاب دهنده اکتا تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند تا بتوانید کسب‌وکار استارتاپی خود را راه‌اندازی و به موفقیت دست پیدا کنید. ما در شتاب دهنده اکتا منتظر شما هستیم تا رویاهای شما را به واقعیت تبدیل کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *